Tuesday, April 7, 2015

Ajari aku untuk reda

Assalamualaikum...

Yang sedang ada dalam hati ketika ini adalah kecewa. Perkataan atau perkara yang jarang singgah dalam diri saya ini ada dengan sendirinya sejak satu pengorbanan yang saya lakukan dalam hidup ini. Pengorbanan, konon untuk membantu, namun menjerat diri saya kembali.

Mana saya sangka, perkara ini, yang mana saya terpaksa melepaskan kesayangan dengan begitu susah dan payahnya untuk saya laku, kerana yang itu adalah tempat di mana saya bermula dan rasa hormat yang saya junjung pada sesekian tertanam jauh direlung hati saya...rupanya, pengorbanan saya itu tidak berbaloi langsung.

Jadi, sekarang ini... saya kena pahatkan rasa reda dalam hati saya untuk semua keputusan yang saya sudah lakukan. Saya yakinkan diri bahawa ini semua adalah gerak kerja yang hadir dari Allah SWT untuk menguji sejauh mana tawakal saya padaNya.

Maka, dengan ini... pada setiap tindakan yang tidak memuaskan hati saya, yang menghilangkan rasa yakin saya; saya harus simpan kemas. Saya balut rapi, tutup rapat di dasar hati sendiri sebab siapa saya untuk terus mencari hak biar pun itu adalah kepunyaan saya.

Kerana, sesungguhnya... sekali saya sedia dan sanggup berkorban, selamanya saya perlu berkorban! 

Allah... kuatkan hatiku
Allah... jangan Kau matikan rasa untuk kecintaanku ini
Allah... buangkan rasa payau yang ada dalam jiwaku ketika ini
Allah... buangkan bebenan rasa buatku, kerana aku ingin hidup aman dan tenteram
Allah... lapangkan dadaku untuk belajar reda dengan ujian-Mu

Allah... Allah... Allah... Kau murahi rezeki buat kami semua, murahi kami dengan rezeki yang halal demi untuk niatku yang satu itu. Amin.

 

No comments:

Post a Comment