Wednesday, August 11, 2010

Harapan Ramadan

Ku mengharapkan Ramadhan
Kali ini penuh makna
Agar dapat kulalui
Dengan sempurna

Selangkah demi selangkah
Setahun sudah pun berlalu
Masa yang pantas berlalu
Hingga tak terasa ku berada
Di bulan Ramadhan semula

Puasa satu amalan
Sebagaimana yang diperintahNya
Moga dapat ku lenturkan
Nafsu yang selalu membelenggu diri
Tiada henti-henti

Tak ingin ku biarkan Ramadhan berlalu saja
Tuhan pimpinlah daku yang lemah
Mengharungi segalanya dengan sabar
Kita memohon pada Tuhan diberikan kekuatan
Ku merayu pada Tuhan diterima amalan

Selangkah demi selangkah...
Dengan rahmatMu oh Tuhanku...
Ku tempuh jua

Lagu yang menusuk hati tatkala Ramadan datang sekali lagi, tahun ini 1431H. Alhamdullilah..kerana masih berpeluang mengecap nikmatmu Ramadan.

Bermulanya puasa....

menambahkan debar di hati kami...Alhamdullilah...masa semakin hampir dan sering aku bermohon...permudahkanlah apa yang sedang kami rancangkan ini...luruskan jalan kami sehingga ke mercu kejayaan...amin

Insya-Allah.

Saturday, July 3, 2010

world cup...ttp germany di hatiku

Jerman menang besar. tak sia-sia la aku pergi tengok di syed bistro tadi....puas bersorak...walau aku seorang perempuan....apabila tiba bab bola...bole terlupa weh....cukup puas hati aku bersorak sedangkan abah,. inche dan badrul tersenyum....senyum frust tiap kali gawang argentina dibolosi dgn mudah. mereka bertiga ni adalah penyokong argentina, jadi mengharaplah agar ada keajaiban akan berlalu namun nan ado....lag
i..lagi...dibolosi...aku yang bersorak tak hingat dunia.

paling puas hati dapat tgk ballack yg hensome.itu...hehehe...mmg cukup hensome dia...:) sorry yg inche terpuji ballak lelebih pula...tapi di hati saya awak lagi hensome ya :)...hehehe...

masa mula2 keluar berita ballack tak dapat main utk world cup thn ni...terkecewa sungguh hati...jadi, dpt tengok dia yg hensome sesekali apabila camera fokus pada dia pun jadi la...penawar rindu gitu.

paling tidak dpt dilupakan...tgk game atas jalan..masa tu jerman vs england minggu sudah...gara2 lambat pergi, kedai penuh...maka apa lagi, meja dibuka di atas jalan...kami bertiga join la juga...maklum masa tu game dah separuh jalan....kata badrul...kalau apa2 jadi, masuk paper kita....huhuhu...tidak..aku tak mau. 

tahun ni kerja aku tgk bola di kedai mamak...join sekaki inche dan badrul. pernah satu game, di kedai tu, hanya aku seorang perempuan...yg lain sume lalaki...rasa juga malu...tapi peduli apa, aku pergi dgn 2 pendekar....hehehe...sungguh kaki bola...dema berdua tu pun...kalu tak ajak aku tak sah,...nak juga aku mengikutnya...

sekarang ni dah banyak team pilihan mereka yang tumbang, inche dgn england, badrul dgn italy, abah dgn argentina...balik sebelum sempat berpuas hati...tinggal team pilihan hatiku sahaja lagi sekarang ni....ya..ya...germany...skrg ni...demo ni semua kena temankan aku pula...untuk games seterus-terusnya nanti...biarpun inche cukup tak suka dengan jerman...tapi sebab aku penyokong jerman no satu...harus le dia kena ikut jugakan....kan dah janji...kita support each other....hehehe...kata inche, sebab balllack la dia tak suka dgn team jerman...motif yang?...tanya aku pula...hehehe..

alahai...merapu la pula, maklum la...tengah gembira...4-0 beb...mahunya tak suka...heheheh...puas hati gitu.

dalam kereta masa balik tadi....demo yang bertiga tak terkata apa...langsung tak mahu mengulas pasal game tadi....terkecewa sesgt la tu...ah, lain kali...ikutlah pilihan saya ya...wahai lelaki-lelaki kesayanganku semua....heheheh

Sunday, June 20, 2010

sekian bercuti

Dua minggu tak sempat nak update blog....bertapa kesibukan sangat menyengat. Hari bekerja, jgn bermimpi nak menulis dlm rumah ni, memang tak sempat. Semetelah seminggu lepas becuti, balik kampung...pun sama. sibuk memanjang...mengukur jalan. menguruskan semua yang wajib. satu persatu di selesaikan dan alhamdullilah, dlm masa seminggu, semua siap.

dan isnin ni, memulakan kerja seperti biasa. sementara sisa cuti masih ada...jom kita p tengok wayang....

Saturday, May 29, 2010

Teman indahku

Ptg tadi sempat berjalan ke Wangsa Walk...mencari 1 barang saja tapi sampai sanggup ke sana. Padahal ioi depan mata saja. Namun, lain yang dirancang utk dibeli, lain pula yg terbeli. Itu perkara biasa!

Sambil merayau-rayau...dari kedai ke kedai, terserempak dengan kakak kesayangan aku dgn suaminya. Sungguh lama tidak ketemu dgn kak bad dan abg lan...mereka pasangan serasi. Berjalan bagaikan orang muda selalu....heheheh...mmg muda lagi kan kak...:) Di tengah-tengah org ramai kami berpelukan...rindu-rinduan gitu.

Soalan pertama kak bad memang meletup...terus ke point yg penting dan abg lan tergaman bila aku perkenalkan dgn ore di sebelah ketika itu. Mereka bersalaman...aku dgn kak bad terus tenggelam dalam cerita yang macam-macam...almaklum dah setengah tahun tak jumpa....

Banyak nak bercerita tapi tak kan nak bercerita kat situ kan...nak singgah di kopitiam, aku pula ada kerja lain lagi...ada lagi tempat yg nak singgah masa balik tu...hampir 20 minit berchit chat...kami berpisah. Sempat abg lan berkata pada inche shahrul..."mereka berdua ni bagai adik dengan kakak...tu yg tak bole berjumpa..bersembang bagai tak cukup masa..."

Semasa balik...dalam kereta aku bercerita dgn abg driver...tentang kisah aku dgn kak bad, bagaimana rapatnya kami berdua. Dah banyak tempat kami berjalan bersama . Bandung, Bali, Langkawi..penang, Johor, melaka...kami berlibur bersama...maka, kerinduan untuk keluar shopping bersama kak bad sentiasa ada di hati aku. Cuma plan nak g singapore je belum tercapai lagi...hari tu masa kami pergi, asing-asing ikut family sendiri...aku pergi dulu, kak bad pergi kemudian...

Ketika entri ni ditulis...pun jua bersarang rasa rindu untuk 2 orang lagi sahabat kesayangan aku. aku rindu untuk keluar bershopping seperti dulu dengan mereka semua. berpimpinan tangan menjelajah segenap pelusuk shopping mall...tepi memandangkan semua sibuk dengan urusan masing-masing...semua itu tidak berkesampaian...

Apa pun, untuk semua sahabat, teman, kawan, kakak ku...kalian semua tetap utuh di hati sepertimana saudara kandungku jua...aku sayang kalian...Semoga Allah SWT memanjangkan persahabatan kita dan semoga kita beroleh kebahagian hidup di dunia dan akhirat. Amin...

Monday, May 17, 2010

Alkisah minggu ini

Minggu ni tak sempat nak mencatat perjalanan di sini, banyak sangat agendanya pada sabtu dan ahad. Sibuk dgn pelbagai, yang mesti dipenuhi.


Sabtu sempat ke Jln Tar sekali lagi…mencari kain songket untuk dibuat baju pula kali ini. Rambang mata melihat songket yang pelbagai warna. Namun….seperti biasa, warna coklat jua yang memikat hati. Belek punya belek, semua warna di tebar depan mata oleh sang gadis comel itu, namun mata tetap tak dapat dikalih daripada sehelai songket yg tersangkut di rak kain, yg pada mulanya tidak mahu aku sentuh. Tapi, sang gadis itu seperti tahu je kesukaan aku pada warna tersebut. Dibuka dan ditebarnya depan mata aku. Hah…cantik mak oiiii…aku pegang, letak…pegang letak…lantas buat-buat bertanya orang sebelah, berkali-kali ni bertanya.. “nak color apa?” – padahal sebelum datang tadi sama-sama dah setuju nak calor ‘pinang masak muda’

Mendengar jawapan…maka aku apa lagi…coklatlah pilihannya. Sungguh aku suka sebab keputusan di tangan aku. Entah kenapa, mata aku yang berempat ni gagal untuk memandang warna lain. Terus terlupa warna yang dirancang, terus terlupa semua warning! Sungguh tak makan dek saman biarpun sudah berkali diperingatkan oleh acik dan adik beradik supaya melupakan seketika warna kegembaran aku itu. Balik dari sana, tunjuk pada ma sambil tebar-tebar songket tersebut di ruang tamu…dan nada ma berbunyi “dah kata…mata dia memang tak boleh lari dr warna gelap ni…” maka:
-aku diam – sebab aku dapat warna yg aku nak
-dia senyum – sebab tersalah kata ‘up to u’

apa pun…kita pelbagaikan warna, baru harmoni! Hehehehe…mastura, jgn jelos? Kakak hang hanto balik tarikh dengan warna-warnanya sekali…sila abik balik la ya!!!!

Ahad…ke rumah acik…harus menyampaikan mandat besar padanya. Sungguh, selepas selesai menceritakan semuanya pada Acik dan Che ha tentang pertukaran tarikh…huh…leganya hati aku seperti lepas beban menggunung. Al-maklum, mereka ni orang kuat yang harus diutamakan yang merangkap tukang sponser terbesar juga hehehe…haruslah kan….

Lantas Acik berkata…”kamu buat senarai ni…kamu tulis kat situ apa yg dah ada…apa yg perlu dicari..untuk siapa benda tu, mana nak dapat..berapa bajet dan bla..bla..bla…”

Aku – Mak ai…banyaknya belum ada, lantas terus termanggu seorang diri! Terus ketakutan.

Sabtu ni, kelas bermula, semester mei dtg lagi. Bersedia menambahkan ketakutan yang baru bertunas ini….dan ada orang tu, rajin pulak dia mengira hari dan di smsnya pada aku – lagi 117! Terus aku rasa nak demam.

Saturday, May 8, 2010

Besday di puncak genting

Sementara sisa masa masih ada...harus aku mencoretkan sesuatu untuk hari ini. Hari yang penuh dengan kecerian dan kegembiraan apabila seharian menghabiskan masa di puncak genting bersama-sama ahli keluarga. Dengan kerenah adik manjaku yang pelabagai, dengan kerenah saudara-saudara yang ceria, spoting melangkah dalam pelbagai segi...dgn pangkat yg baru aku dapat...aduh..bling bling nya hati pada hari ini...sungguh seharian dgn kebahagian itu...

Terima kasih...terima kasih dengan kenangan ini...terima kasih dgn hadiah itu juga, terima kasih untuk segala-galanya...terima kasih sayangku semua...terima kasih cintaku...terima kasih saudara maraku semuaku. Kenangan abadi di puncak genting pada hari lahirku ini...