Friday, July 31, 2009

bila balik kelate

pilih kain tudung bawal kat pasar siti khadijah...borong sakan ya chik...

acik dan cik pah...bila dah abis pilih tudung bawal...beralih pulak pd songket...adui....

ni la semua kerjanya bila balik kelate...perkara utama...jom soping...hamba ikut je, pantang diajak. Teraju utama adalah acik, kalau dah dia berkenan, berdozenlah dia beli. Seingat hamba hari tu saja dia beli 30 helai tudung bawal. Aduh...hamba yg melihat keligatan dia memborong pun geleng kepala.
Kalau dah banyak memilih. sure le lamakan...sampai naik boring pakcik yg menunggu, maklum le...dari satu ke satu kedai kain, pilih-pilih selagi ada peluang. Hamba pulak, tukang tunjuk dan tukang pujuk..."ha cik, yg ni cantik, yg ni lawa, yang ni murah..harga boleh runding.." cam hamba pula yg jadik tokey kedai masa tu...pening kepala acik...

Thursday, July 30, 2009

Bila Acik & Lili soping

tempat tinggal...best tahap gaban dok tmpt ni...nyaman sungguh le

bilik yg serba kuning le, silau bijik mata hamba...

kesukaan hamba...jenuh keliling...tapi....banyak2 beg, satu pun tak berkenan...

hah...ini kesukaan hamba tahap gaban nih. masa pilih kain, rambang bijik mata

kat kedai ni sampai bersila pilih kain, dlm kedai ni saja 2 stgh jam...mana tak bersilanya...

Gambar ni diambil masa g bandung tahun sudah, tersepuk kat dlm camera je, tiba-tiba hari ni gatai tangan nak tepet kat sini. Sebenarnya lebih kepada penawar utk acik yg skrg ni ada kat hospital...ni ubat segala penyakit chik...almaklum le anak buah acik yg ini mmg tau apa ubat sakit acik skrg ni. Jadinya...saya ubatkan dgn gambor2 nih semualah. Kan ari tu acik ajak saya lagi sekali g bandung tapi saya tolak...rasa bersalahlah pulak.
Utk acik, cepat sembuh yek...nanti kita g jalan lagi...

Tuesday, July 14, 2009

Betul ke tidak...

Alahai...tak sangka durian dengan nangka ni dekat-dekat. Sama-sama kuat baunya. Buah durian ni pulak tidak bermusim. akan ada dan ada je nanti, melilau di depan mata. Almaklumlah musim luruh! Masa mulu-mula perasan tadi, nak ketawa pun ada. Gara-gara tak pernah abik tahu pun akan kewujudan durian ni. Sebab hamba bukan pemakan durian yg tegar. Lebih kepada suka memilih durian aje...yg terbaru pun, suku sakat durian yg kat tv tiga suku tu je yg hamba tengok. Itu pun tiap mlm jumaat je, gara-gara nur kasih! yg durian jenis lain...nan adooo...hamba selalu tak berkesempatan nak berkenduri dorian. Sebabnya; 611 memang dekat di hati dan di mata!

Tadi dok belek2 majalah eh...heh...membutang mata hamba dok baca pasal durian ni. Pastu tertacap kat gambo durian pulak. Aik...cam kenai aje...hati berdetik, macam nangkalah...baca nama...dah keturunan sama. Durian dengan nangka adik beradik la..

Yang membezanya sikit saja. Buah durian ni kulitnya licin, yang buah nangka ni cacat tang permukaan, sikit je. Tak terjejas pun. Almaklumlah, dilarang makan udung…nangka makan, dilarang makan sotong, pun nangka makan…abis tu kulit nangka ni memang boleh kalahkan tajamnya duri dorian…pantang salah makan…sok sek..sok sek

Dari hati; Ya ampun adik-adik ku sekalian…hamba sekadar berceloteh....

Wednesday, July 8, 2009

Sombong ke???

Aku rasalah kan, dah lama juga dah aku dok kat recp. ganti si farah bila dia nak pergi makan@ bercuti…Tapi kan, hari ni baru aku ‘terjaga’. Tetiba ada seorang lelaki ni yang memang tak pernah aku kenali seumur hidup, datang kat opis ni…boleh dia cakap aku SOMBONG!. Tang mana sombongnya aku, pun aku tak tau, sampai dia boleh keluarkan perkataan cam gitu sekali. Nak suruh aku sambut kedatangan dia bak PM ke? Huh….Sakit betul hati aku. Memang tak puas hati nih....

Aku rasa…tak terkasar bahasa kalau aku kata dia yang kurang ajar. Sebelum ni mana pernah orang datang ke pejabat ni, terus duduk tanpa dipelawa atau sekurang-kurangnya berdiri kat depan kaunter dan bercakap sepatah dua sebelum aku pelawa duduk. Ni tak…masuk je terus meluru duduk kat sofa depan tu. Yang aku pulak masa tu tengah sibuk…mana nak perasan siapa yg masuk. Dalam otak aku masa tu, mati-mati dok ingat staf opis sini, sebabnya hanya staf-staf sini je yang selalu masuk dan terus meluru duduk depan tu. Orang luar mana pernah buat cam gitu. Aku rasa dia yg memecah rekod orang datang ke opis ni yang paling KA. (hehehehe..elok la tu, dia kata aku sombong, aku kata dia kurang ajar). Ada ke masuk rumah orang terus duduk tanpa dipelawa. Lebih teruk lagi, tuan rumah tak sedar pun akan kedatangan tetamu tuh!

Terus aku call kak zah, cerita dgn dia…berdekah-dekah kak zah ketawa….kata kak zah “dia kata ko sombong?” hahahahaha…lagi sekali kak zah ketawa. Aku bengkak je. “Lili…org tu akak rasa tak cukup waras la, yg ko g layan buat apa?” Duhsss…kak zah lagi parah…dikatanya org tu tak waras pulak dah. Ok..ok cukup..cukup…banyak benar dah mengata org…dosa tak terampun nanti…..

Hmmm….aku dok pikir nih, tang mana sombongnya aku?

Sunday, June 28, 2009

Biarkan masa hadapan datang sendiri

Allah s.w.t berfirman, maksudnya:
"Telah pasti datangnya ketetapan Allah maka janganlah kamu meminta agar disegerakan (datang) nya" (Q.S al-Nahl:1)

syair ku alun,

Berpalinglah dari kecemasanmu
Serahkan urusan kepada qadha
Nikmatilah lamanya keselamatan
Akan menghiburkan mu atas apa yang telah silam
Mungkin perkara yang kecil telah membesar
Dan perkara yang besar telah mengecil
Betapa banyak perkara yang dibenci
Namun berakhir dengan keredaan
Allah, berbuat apa yang Dia kehendaki
Janganlah kritik terhadap perbuatan-Nya.

dari hati; aku suka syair ni...berkali-kali aku bacanya. dua rangkap terakhir, cukup utk mengembalikan aku ke dunia sedar....tinggalkan yang carik...hiduplah dengan pegangan.
Aku suka petikan ini...ungkapan yang indah di dalam kamus kebahagiaan...

"Pada hari ini saja saya akan hidup, maka wahai masa lalu yang telah pergi dan sudah berakhir, tenggelamlah engkau bersama matahari di sebelah barat. Saya tidak akan menangisi kenanganmu, saya tidak akan peduli untuk mengingatimu walaupun hanya sekejab saja, sebab engkau telah meninggalkan kami, berhijrah daripada kami, dan telah menghilang dari bayangan kami, sementara engkau tidak akan pernah kembali selama-lamanya kepada kami.

Wahai masa hadapan, engkau masih berada di alam ghaib, maka saya tidak akan berinteraksi dengan mimpi-mimpi yang mempedaya orang. Saya juga tidak akan menjual diri dengan pelbagai bayangan yang belum nyata, dan saya tidak akan mensegerakan kedatangan atau kelahiran yang masih belum wujud. Sebab hari esok bukanlah suatu alam nyata sebabnya ia belum diciptakan dan ianya belum boleh disebutkan."

Maka, tinggalkanlah hari esok sehingga ianya datang dengan sendirinya. Jangan pernah menanyakan tentang khabar hari esok. Jangan ditunggu kedatangan hari esok sebabnya sekarang anda sedang disibukkan dengan kesibukan yang ada pada hari ini. Manfaatkan hari ini dengan setulusnya.

dari hati: bacalah secara berulang-ulang 'laa haula wala quwwata illa billahi', kerana bacaan ini akan membuatkan hati menjadi tenteram...Insya-Allah.

tunggu dan tunggu

Ahhhh..leganya...tunggu punya tunggu...turn daku paling last nak guna tenet ni...punya la susah, dok berebut dengan bebudak nih. Hari cuti cam ginilah, ramai sgt kat 'cc' umah ni. Kalau dah dapat kat azim, lagi la...org lain jgn mimpi nak guna. game dan game. kalau tidak pun, ultraman, batman, superman n man man man...ahhhh...nak buat cam ne ek? dulu masa kecik dia tak pandai computer kita ajar, skrg ni lebih terror pulak dah.

Semalam, sempat ke pesta buku alaf21. banyak juga memborongnya, tu nasib duit dah licin, kalau tak mau abik..abik..abik..masuk bakul...jinjit smpai senget bahu (bahu badrul ya, daku cuma tukang pilih je) dan hari ni daku sempat khatam satu novel ni. Cinta kau dan aku karya Siti Rosmizah. Boleh tahan la sbb dia bole buat daku membaca sampai ke noktah akhirnya. Rasanya dah lama juga aku tak baca novel yg boleh membuatkan daku meniggalkan semua kerja dan dok sop sek sop sek seorg kat dlm bilik....sampai bengkak mata...tiba-tiba baca novel ni jadi emo lak. hahahaha..kena gelak dgn semua penduduk umah ni. Sebenarnya buku nih tak sesedih mana pun, tapi aku yang terlebih sedih...ntah apa-apah je....sedihkan benda lain tapi novel nih tlg jadikan bahan titisan air mata...hahahahah

Hari ni, masak mi kari...pagi2 lagi tuan umah udah ke pasar PJ. kat sana barang basah murah sikit, banyak jimat kalu nak bandingkan dgn kedai runcit kat kawasan rumah ni. Makanya, hari ni, tgh hari smpai ke ptg, makan mi kari lah kami hari ni!

Friday, June 26, 2009

Bila kakakku berMC

Sekarang ni, sejak che ti dpt mc berminggu-minggu dr doktor dia, kat rumah hari-hari ada saja kuih muih yg dibuat sendirian bhd. Dah seminggu le dia dok uji kemahiran memasak n buat kuih tu. Mula-mula dia buat karipap, test market katanya sbb dah lama tak buat. Semalam pula dia buat kuih puteri dgn kuih sagu kelapa. Apa lagi, anak-anak, abg mi dan adik-adik dia suka le...makan dan makan! Lauk makan tgh hari dan malam pun berubah aje. Sedab-sedap pulak tu. Nasi kerabu, nasi ayam dan macam-macam le dimasaknya....best ni....utk kakak ku itu, "mu berhenti jelah kerja...dok umah, masak...jamu kami semua makan)...heheheehehe

Badrul pula sejak dah tinggal dengan kami nih, badan dia naik je memanjang. Apa tak nya, dua org kakak, dua2 kaki memasak! Kesian mu yoe, dipaksa makan oleh kakak-kakak sekalian. yang si mastura pulak...kalau nak makan sedap, hari minggu terpacul le depan pintu umah! Ye la kan, dok asrama, makan ala kadar aje. Nak sedap meh umah kakak mu nih, semua ada.

Hari ni pulak, balik nanti harus daku ke kedai yg murah dekat opis ni. Nak beli barangan utk dibuat mafin kukus utk esok pulak. Dah lama plan nak buat, tapi asyik tergendala aje. maklum le daku kan sibuk memanjang (tapi tak tau aku sibuk kan apa?) lengau dah ni!

Esok kelas seawal jam 8 pagi. Kelas yg ni tak boleh dibuat main-main, terlewat 10 minit pun, pedih telinga kena sound. Jadinya...tepatilah masa anda! Sedikit malas bila kena ke area SA tuh, boleh tak tukar kelas? dah tak mau g shah alam lagi dan lagi....tapi...selagi blm abis belajar, situ le tmpt aku ulang alik setiap minggu. Kalau ada pilihan lain, maunya daku yg mula2 tarik diri. Shah alam bukan tempatku lagik dan lagikkkkkkk....