Sunday, June 28, 2009

Biarkan masa hadapan datang sendiri

Allah s.w.t berfirman, maksudnya:
"Telah pasti datangnya ketetapan Allah maka janganlah kamu meminta agar disegerakan (datang) nya" (Q.S al-Nahl:1)

syair ku alun,

Berpalinglah dari kecemasanmu
Serahkan urusan kepada qadha
Nikmatilah lamanya keselamatan
Akan menghiburkan mu atas apa yang telah silam
Mungkin perkara yang kecil telah membesar
Dan perkara yang besar telah mengecil
Betapa banyak perkara yang dibenci
Namun berakhir dengan keredaan
Allah, berbuat apa yang Dia kehendaki
Janganlah kritik terhadap perbuatan-Nya.

dari hati; aku suka syair ni...berkali-kali aku bacanya. dua rangkap terakhir, cukup utk mengembalikan aku ke dunia sedar....tinggalkan yang carik...hiduplah dengan pegangan.
Aku suka petikan ini...ungkapan yang indah di dalam kamus kebahagiaan...

"Pada hari ini saja saya akan hidup, maka wahai masa lalu yang telah pergi dan sudah berakhir, tenggelamlah engkau bersama matahari di sebelah barat. Saya tidak akan menangisi kenanganmu, saya tidak akan peduli untuk mengingatimu walaupun hanya sekejab saja, sebab engkau telah meninggalkan kami, berhijrah daripada kami, dan telah menghilang dari bayangan kami, sementara engkau tidak akan pernah kembali selama-lamanya kepada kami.

Wahai masa hadapan, engkau masih berada di alam ghaib, maka saya tidak akan berinteraksi dengan mimpi-mimpi yang mempedaya orang. Saya juga tidak akan menjual diri dengan pelbagai bayangan yang belum nyata, dan saya tidak akan mensegerakan kedatangan atau kelahiran yang masih belum wujud. Sebab hari esok bukanlah suatu alam nyata sebabnya ia belum diciptakan dan ianya belum boleh disebutkan."

Maka, tinggalkanlah hari esok sehingga ianya datang dengan sendirinya. Jangan pernah menanyakan tentang khabar hari esok. Jangan ditunggu kedatangan hari esok sebabnya sekarang anda sedang disibukkan dengan kesibukan yang ada pada hari ini. Manfaatkan hari ini dengan setulusnya.

dari hati: bacalah secara berulang-ulang 'laa haula wala quwwata illa billahi', kerana bacaan ini akan membuatkan hati menjadi tenteram...Insya-Allah.

No comments:

Post a Comment