Tuesday, January 4, 2011

Tahun seribu rahmat

Baru nak buka jendela rumah ni....aduhai masa, sungguh cepat berlari.  Meninggalkan pelbagai kenangan manis di tahun lepas. Dan tahun ini aku sambut dengan hati riang.....

2011, Alhamdullilah dan syukur kepada Allah kerana memberikan aku nikmat kehidupan ini. Dipanjangkan umur dan dimurahkan rezeki yang melimpah ruah. Alhamdullilah.

Minggu lepas balik kampung.....seronoknya berada di sana biarpun hujan mencurah-curah tanpa henti hari demi hari. Seronok melihat rintik demi rintik membasahi bumi. Sempat dibawa berjalan keliling kampung oleh inche suami...meronda kampung dengan motor...dibawanya ke tempat dia selalu bermain masa kecil-kecil dahulu, kebun getah dan sungai menjadi port istimewanya...mungkin kerana hati aku yang sukakan suasana kampung, maka keseronokan menjelajah itu terasa sampai kini. Terasa jakun melalui denai-denai serta kebun getah yang cantik tersusun...sebabnya di kampung sendiri, payah nak jumpa kawasan seperti itu. Sungai yang jernih, airnya yang deras mengalir dan kesejukan melalui lorong-lorong kecil kebun getah. Hati terpana! Dalam keseronokan aku meneroka kawasan mereka, tercuit hati melihat sesetengah penduduk kampung yang tidak dapat keluar menoreh, sedangkan ketika itu harga getah tengah memuncak. Aku pula yang terasa menanggung kerugiannya....heheheh.............

Sabtu majlis pertunangan adik ipar, Niza ....tahniah Niza, semoga apa yg dihajati dan dicita-citakan akan terlaksana dengan jayanya. Fazly, terima kasih sebab bawa ikan puyu jeruk utk Kak Lili :) ...tahun ini, dua majlis kahwin akan diadakan....6 Jun, Mastura sudah tetapkan tarikhnya manakala Niza masih dalam perbincangan...Dua-dua majlis ni aku kena ambik bahagian....

Cerita pasal kahwin, hehehehe....sampai ke hari ini, aku masih lagi mendapat hadiah kahwin...kelakar la, sedangkan sudah hampir basi...Terima kasih Kak Lily Haslina Nasir....biarpun sebelum kahwin hari tu dah banyak yang kak Lily menaja;.bunga telur dan juga bekas bakul yang istimewa itu. Sudah berlebih-lebih hadiah daripada akak...malu dah nak terima ni! Apa pun, koleksi yang akak bagi hari ni sangat cantik...dan kegilaan saya mengumpulnya semakin menjadi-jadi.

Semetelah masa balik kampung hari tu, dengan muka tak tahu malunya...aku minta pinggan antik mak (nenek) yang berdozen-dozen tu....teruja aku apabila mendapat koleksi bunga kangkung kuning....sedang baru beberapa minggu aku tengok di Amcorp Mall...satu pinggan tu mencecah RM 20....kegilaan yang menghabiskan duit. Tetapi hati leka membelek satu demi satu.......................... 

Apa pun...2011, lebih mendebarkan...untuk melalui saat-saat manis bergelar ibu. Alhamdullilah…aku melalui fasa kehamilan yang baik…tanpa morning sickness yang teruk, sebabnya aku dah booking sebelah malam…hampir setiap malam, selepas makan….akan selamatlah semua makanan itu ke dalam singki…sungguh terbalik. 

Dengan hidung yang super aktif…mudah berbau. Kesian inche suami, malam tadi dia dah buangkan pintu almari kat dalam bilik, ditelaknya di bilik sebelah...sebabnya aku tak tahan dengan bau kayunya yang menyengat hidung sehinggakan saban hari aku tahan muntah Yang peliknya…hanya pintu itu sahaja…apabila tinggal almari berbogel tanpa penutupnya, elok sahaja hidung aku ni bernafas….ada ke patut…pintu almari tu yg aku buat musuh! Macam-macam kerenah….kesian teman serumah itu….melayan fiil yang pelbagai ini….

No comments:

Post a Comment