Tuesday, January 15, 2013

jatuh cinta pada yang antik...

Hari ni nak berkisah tentang hobi saya yang satu lagi...minat dan suka dengan barangan antik...saya ni pantang kalau pergi rumah orang tua-tua, saya suka mengendap dapur mereka...sebab saya pasti akan terselit sebiji dua pinggang mangkuk lama...terpandang je dek mata, hati saya dah berbunga senyum....cantik..cantik..hati tak putus-putus memuji...dan saya juga dah dapat khazanah dari nenek saya 20 biji pinggang pelbagai corak bunga lama ni. Bakinya nenek saya masih nak simpan buat pekasam bawah gerobok rumahnya.

Dan saya juga pernah tengok koleksi yang banyak itu di rumah datuk nenek teman serumah saya...hati terliur dengan piring kuih, pinggang nasi serta pinggan lauk yang kecik-kecik molek tu...tapi malu nak mintak...hahahahaha...takpe..takpe..perlahan-lahan...kita kayuh slow-slow...sampai satu ketika muka dah tak tahu malu, saya mintakkkkkk ajeeee.

Ni sedikit koleksi yang saya ada dan dah banyak kali ulang tayang siarannya...tapi ni sebab 'mereka' semua dapat rumah baru warna putih, yang dah lama saya idamkan tu...maka saya ambillah gambar sekali lagi...

Pinggang dan teko dalam bunga hitam...yang menawan...pinggang dan piring ni adalah banyak juga, tapi sebab tempat ni kecil, kita susunlah beberapa biji saja. Yang selebihnya, saya guna untuk harian...jadi jangan heran kalau datang rumah saya, saya hidang makanan dalam pinggang lama...

Set cawan bunga kangkung bermulut lebar. Ini antara koleksi kesayangan yang saya beli secara online...pernah guna sekali dua untuk hidangan tetamu dahulu. Mak ai...saya cukup berhati-hati ketika membasuh ini..takut jatuh dan pecah berderai...jadi dari berisiko pecah, baik saya display sahaja...hahahahaha...kedekut punya pasai :)

Ada juga vantage seketul dua....beli masa vantage buat sale beberapa tahun yang dulu....

Sebenarnya rumah putih ni ada empat layer, lupa nak ambil gambar yang bahagian atas sekali...yang menempatkan koleksi kristal yang tak seberapa kristal tu... koleksi baru yang saya beli masa suka-suka nak perabis duit yang tak banyak mana tu ha...

Oh...bunga-bunga yang ada terselit tu adalah baki bunga pahar masa saya kahwin dulu...daripada tersimpan dalam kotak, ma ambil dan letak kat celah-celah ni...bak kata Umairah...tik..tik..(cantiklah maksudnya)

Jadi, sekian laporan untuk gambar yang tak seberapa ini... :)





No comments:

Post a Comment