Monday, April 4, 2011

sesi mengeluarkan kertas bernilai...

Hari sabtu lepas seharian shopping kat mid valley. Lembik kaki tapi sungguh la…bila tiba bab shopping, tak pernahnya ‘lili’ tak larat…boleh aje berjam-jam membelek satu persatu barang yg hendak dibeli. Sampaikan inche teman serumah yang surrender. Kesian tgk dia bawa raga berisi kain baju, botol susu dan keperluan lain ke hulu ke hilir, mengikut citarasa aku yang ‘sedikit’ cerewet memilih.…last-last dia cakap, dah tak larat nak berdiri…haikkk.…aku yang pregnant 6 bulan ni masih gagah perkasa tawaf  mid tu…dia yg mengikut ke hulu ke hilir yang pening kepala.…

Peliknya…dah berjam-jam pun masih lagi banyak yang kurangnya…banyak lagi yang perlu dibeli. Keprluan nak sambut orang baru mcm sediakan bajet nak kahwin saja lagaknya…maklum anak pertama…dr A-z semuanya serba baru…nampak gayanya…siri membelah-belah masih lagi diteruskan sehingga ke hujung masa…

Tapi sungguh…ralit apabila menyelongkar rak-rak baju bayi ni. Cantik-cantik…nak nak yang warna pink tu…mcm membuai je perasaan…warna ceria. Ni g shopping tanpa ketahui jantina anak…maka banyaklah membeli baju warna putih, hijau muda dan paling tak tinggal…warna coklat…geleng kepala orang sebelah!

Sabtu minggu sudah pergi scan…tapi anak tak nak tunjuk…pemalu sungguh orangnya.…takpe la…kita tunggu kelahirannya dengan sabar…lelaki ke perempuan tak kisah pun…janji sihat walafiat…syukur Alhamdullilah..

Balik dr mid…pergi makan nasi lemak sedap tu. Legaaaa bila dah dapat makan…macam settle hutang beribu. Almaklum…dari jumaat lagi dok teringatnya….

Ahad…lagi sekali pergi shopping…kali ni ke Nilai 3. Cari keperluan Mastura naik pelamin pulak. Beli bunga telur dan barangan perhiasaan lain utk hari besarnya nanti. Pun jua…keluhan demi keluhan daripada abah, bakal abah dan adik-adik…sungguh la, demo tu tak suka shopping lama-lama…pada mereka, datang, pilih, bayar dan balik…tapi pada aku, datang, survey kedai demi kedai…bezakan harga dan kualiti…lepas tu baru pilih, bayar dan balik.

Ma okey je mengikut…tak kisah pun…perempuan dengan perempuan sejiwa kalau bab shopping ni…boleh saja berjam-jam membelek barangan…sedang abah, mukanya dah masam-masam manis…tapi kami pompuan-pompuan ni buat-buat tak faham je…selagi tak jumpa yang sesuai…tak nak baliknya!

Si Mastura…boleh aje…mana yang disuakan….itu lah yang dia setuju…almaklum kata dia…kahwin zaman belajar…duit tak de nak ‘memilih’ yg mahal-mahal…so ikut je la apa kata sponser…kesian...kesian…

Dua hari penuh dgn aktiviti membeli-belah…balik rumah baru rasa letih…lepas tu mulalah…..nak tidoooo je….tapi kan….sebelum beristirehat sempat masak nasi ayam tu…tiba-tiba rajin memasak biarpun kaki dah minta diurut…lenguh weh…

…dan…dua hari yang penuh dengan sesi pengeluaran kertas bernilai yang hanya sebulan sekali dapat tu…baru rasa berpinar biji mata!

Paling mengujakan dan tak sabar menunggu…book fair tak lama lagi…tak sabaq nak g…’kutip’ buku-buku yang bersepah-sepah kat rak yang bersimpang siur tu…dah la senarainya dah berjela….senarai yang pendek sedikit drp senarai barangan baby….
1st time teman serumah tengok listing yg berjela, komennya; “ni 15k pun tak cukup ni!” 
:) :) nasib tak pengsan dia tgk listing tu....

Friday, April 1, 2011

penangan nasi lemak

Ni terlintas selepas mengaminkan doa selepas solat asar tadi...

Tiba-tiba dah petang mcm ni terasa pulak nak makan nasi lemak panas kat jalan 223 PJ tu. nasi lemak suri tu memang sedapppp...kalau makan mmg kena 2 bungkus...hehehe...skrg ni la...dulu nak makan 2 bungkus tu malu....hahaha....

padahal...

baru 2 minggu lepas pergi makan dgn teman serumah masa otw balik dari beli cik toshiba kesayangan hamba ni. dah makan sana tapi masih lagi tapau wat balik...dan sampai rumah, aku makan lagi sekali....sungguh sesi menternak badan.... 









dulu-dulu...masa bujang sering juga keluar ramai-ramai pergi makan kat sana...pernah pergi dengan ben, kak bad, ina, fred dan pernah juga pergi dengan ben, atun dan siti....lepas tu acap kali dgn ben la...(ben, aku sayang kau seperti dulu juga, tidak pernah sesaat ko luput dlm hati aku) huaaaa...tiba-tiba sendu teringatkan kawan terbaik ini....biar apa pun yg terjadi...kau sentiasa dalam doa aku...Insya-Allah. 



tengok gambo ni terus meleleh ayer liuq...tapi kan sah..sah...malam ni tak kan dpt punya....jln puchong jaya nak ke area sana tak pernah tak jam...nampaknya kena tunggu esok je la...sop..sop...esok harus aku 'gulai lemakkan' teman serumah tu...membujuk raya agar melayan sesi makan nasi lemak sedap ni...

p/s: credit pix dr blog http://www.makan2jalan2.blogspot.com...terima kasih sesedap nasi lemak ini...

Tuesday, March 22, 2011

Kecur di petang hari

pic minta tlg pak google...sbb malu nak snap yg kak ema bawak.... :) terima kasih ya pak google....

Lama dah tak makan ubi kayu rebus. Sekali dapat makan, fuh…terangkat.

Tadi kak ema bawak dr rumah dia. Aku makan tak sedor diri. Tu belum lagi ada sambal tumis ikan bilis ke atau paling tidak kelapa muda buat cicah. Kalau ada…..

Sedap sedap sedap bangat…tak cukup yg makan tadi…sebab malu nak makan banyak…kwang..kwang..kwang…


Friday, March 11, 2011

Alhamdullilah

Tiada kata mampu diungkapkan melainkan senyum seribu kembang. Buka emeil petang ni, mata terus tak berkelip-kelip membaca patah demi patah perkataan yg tertulis. Terpampang apa yang ditunggu selama ini. Alhamdullilah dan syukur kepada-Nya yang membuka jalan ini utk aku 'bertemu' dengan JS.


Terima kasih kepada panel yang menilai kerana sudi memberi peluang; peluang seperti bulan jatuh ke riba. terima kasih sesungguh hati :):)

Thursday, March 10, 2011

kembang setaman

8am – roti bakar + kaya = 2 keping
10am – donat = 2 biji
10.40am – bihun = sepiring
10.55am – karipap+kentang = sebiji

kesimpulannya; sekarang ni kuat makan. Tak kira masa, mulut asyik nak makan je. Bagilah apa sahaja semua aku tibai. Ni jab lagi, 12.40 aku dah merayap cari nasi pulak. Aduhai…muka dah bulat macam bulan penuh.  

Cuma; ikan masih lagi tak boleh nak makan, tak boleh lagi bau orang goreng ikan pun. Tapi yang pasti dah boleh tengok gambar ikan, dah boleh tengok orang siang ikan, dan yang paling best, dah boleh pergi pasarrrr. Yes, isnin lepas aku pecah tanah lepas 4 bulan tidak ke pasar pak lang….seronok dan teruja biarpun sekadar main tunjuk-tunjuk dan yang tukang abik dan masuk dalam plastiknya, inche teman serumah itu. Aku masih geli nak celup tangan dalam tong udang dan sotong tu. Padahal sebelum ni, bukan main lagi…sedari dahulu, akulah yang paling suka pergi pasar basah, beli lauk bagainya….sejak mengandung, itu pulak dah jadi kepantangan. Terbalik dunia!

Alhamdullilah, sejak seminggu dua ni…kami tidak lagi makan di kedai. Aku sudah kembali rajin masuk dapur. Sudah kembali mendapat sentuhan telefon di telinga sambil mulut pok pek pot pek…tanya cara nak masak dgn ma….masih lagi belajar cara-cara nak masak.:(nasib mu kawen lili, kalu tak sambal je la yg mu lulus masaknya....):

Adik-adik…hang semua jgn dok gelakkan kakak kamu ni ya…biarpun tiap kali nak masak, kena bercinta dulu dlm telefon dengan ma…

Sabtu & ahad = restoren Mok Nah….hehehehe

12.30 noon, telefon berdering;
Ma: marilah makan, dah masak ni
Me: ma masak gapo?
Ma: macam-macam ada, mari la…kak ti pun ada ni (see…bukan aku je ya, kak ti pun 2x lima; makan restoren tiap hujung minggu…)
Me: meta lagi ore g la…

3.00pm, aku masih lagi tak g; sibuk dok mendobi, dan etc; paling tidak; tidooooo….
Ma: mu tak lapo lagi ke?
Me: lapo dah…takpe jab-jab lagi ore g la…
Ma: nasi lauk semu dah sejuk ni
Me: tak pe..takpe..meta lagi org g

Meta-meta lagi, pukul 5 baru aku sampai umah ma yang hanya sejengkal cuma tu….sedang elok je, ma dah masak nasi lain dah….hehehehe…

Dan malam pula; aku buat senyum-senyum kambing…ajak teman serumah makan mc d yg depan tangga umah tu je. Kfc jauh sikit la, kena g dgn kenderan…kalu nak jln pun sampai sbnrnya; setakat 100 langkah tu, kira dekatlah lagi kan…well…aku kan pemalas nak beriadah. Pija pula kena call…delivery order; ni sasa paling suka la kalu aku dok mendail no 1 300 88 2525, senyum dia sampai ke telinga! Sasa..sasa…antu pija rupanya!

mcm selalu….malam je, si baby ni nak western food…aduhai…anak omak! Omak ni dah kembang setaman dah pun….

isnin ni check up...nurse kata lepas 7 bulan pregy baru badan boleh naik 2kg utk 1 bulan.....
check up yg lepas; masih ok, 1.15kg je naik...:) suka omak...itu petanda omak masih boleh makan lagi bnyk ke????
 

Thursday, February 24, 2011

thanks laling...

Kenyang! Thanks kawan serumah, sambal udang ni sedap sgt. Tima kasih seribu sayang ya darling sbb rajin memasak utk makan malam kita malam tadi. Dan sampai ke siang ni, masih mengulang makan sambal udang tu. Siap bawa ke opis ni…sbb spt biasa, kalau kat opis, selalu biul…tak tau nak makan apa…dah jemu dgn segala makanan yg kat kedai depan ni. Pilihan sgt terhad dan hampir ke semua restoren, menyediakan menu yg sama setiap hari.

Buat teman serumah itu…saya memang surrender dgn abang…kalau bab memasak, abang lebih pandai dan cekap drp saya…saya kalu nak memasak, kena telefon ma dan lebih teruk kena buka buku resipi. Tapi teman serumah ini pula, main campak-campak je dalam kuali, tapi masakan tetap meletup. Hehehe…ada harapan lepas ni kita buka restoren, abg jadi tukang masak, saya tukang jaga duit…..:) :)

Nampaknya lepas ni, saya kena lebih giat lagi belajar memasak…

Dan malam tadi juga, buat kali kedua. Kaki mula cramp…sakit yg amat. Baru diketahui betapa sakitnya rasa disaat urat-urat betis menegang dan kejang. Terasa sampai ke siang ni. Terima kasih juga buat teman serumah…sebab rajin mengurut dan begitu prihatin, sekali saya mengaduh di malam buta tu, abang dah terbangun dan terus mengurut kaki saya dalam mamai-mamai tu…


Tuesday, February 22, 2011

Minggu ke 19

Sedar tak sedar kandungan dah masuk minggu ke 19. Adakalanya sudah terasa gerakan baby. Syahdu dan sungguh kami teruja. Tak sabar menunggu kelahirannya. Mengambil kira ‘kata-kata’ orang tua supaya jangan lagi beli persiapan untuk baby, maka kami pun melengah-lengahkan masa. Cuma bila ada masa terluang, rajin juga kami menjengah ke butik-butik baby di sekitar sini. Sekadar window shopping. Namun setiap kali membelek baju-baju baby..hati tergerak dah nak beli. Nasib teman serumah tu pandai cari alasan supaya aku tidak memborong lagi pada minggu sudah.

Awal bulan lepas masa balik kampung, aku dah tengok kain barut perut baby yang MIL tengah jahit. Masa tu dah beberapa helai yang siap. Rajin sungguh MIL tu menjahit sendiri barut perut untuk cucunya. Apabila lihat kain sekecil itu, terus tak sabar nak timang anak…J

Juga, sudah dua kali bertemujanji dengan Klinik Kesihatan. So far, mak dan baby, dua-dua sihat walafiat. Alhamdullilah. Cuma HG je rendah sikit daripada yg 1st check up tu. so nurse bagi Iron tablet dan suruh aku perbanyakkan makan buah-buahan dan sayuran hijau…

Kalau nak ikutkan keadaan masa ni, memanglah hari-hari aku dah gasak makan buah. Dulu bukan kesukaan aku makan buah dan sayur ni, tetapi sejak mengandung ni, aku amalkan hari-hari makan buah. Boleh pula aku menelan buah! Hairan bin ajaib….

Sepanjang kehamilan ni juga, baru minggu lepas dan terbawa-bawa ke minggu ni, selsema dan batuk silih berganti. Kalau setakat selesma aku boleh lagi tahan, ni yang batuk dok berulang ni yang tak tahan. Suara pun dah tak nak keluar…serak je memanjang. Agaknya sebab cuaca panas sangat sejak kebelakangan ni. Apa yang membanggakan diri sendiri, aku masih lagi berjaya mengelakkan diri dari mengambil MC…itu kira percapaian yang bagus…hehehehe…

Dahulu, sebelum nak mengandung aku takut sangat sebab takut sakit belakang. Slipped dics kat bahagian bawah belakang tu dari dulu sampai kini, aku biarkan begitu sahaja. Sedangkan sudah beberapa orang doktor pakar, masing-masing menasihatkan aku supaya menjalani pembedahan membuang disc yang terkeluar tu, tapi aku masih berkeras tidak mahu melalui sesi pembedahan tu. Alhamdullilah apabila aku berjaya mengurangkan kesakitan dengan beberapa bulan menjalani sesi fisioterapi dan mengurut. Selepas fisio dan mengurut, aku sudah boleh berkerja seperti biasa. Cuma, elakkan mengangkat barang berat, berdiri serta duduk terlalu lama…

Kebimbangan kembali ada selepas aku mengandung ini….harapan serta doa aku tiap kali lepas solat, minta dipermudahkan jalan selama mengandung ini. Diberikan kesihatan yang baik dan kesakitan tulang belakang mungkin akan berlaku selepas kandungan semakin membesar. Dan doa aku, biarlah aku berjaya mengatasi kesakitan itu dengan semangat yang kuat demi untuk melihat zuriat sendiri dilahir dan dibesarkan….moga-moga tiada kesakitan di bahagian tulang belakang ini nanti….Insya-Allah…