Thursday, August 6, 2009

Keadaan yg berlaku, itu dugaan

Entri ini hamba tulis untuk seorang kawan. Sekadar memberi semangat dalam diam kepada dia, agar meneruskan apa yg sudah dia bina selama ini. Harapan satu sahaja, jangan berpatah balik hanya disebabkan oleh perbuatan-perbuatan orang yang dengkikan kejayaan awak. Teruskan kerana rezeki itu ada selagi awak jujur dalam melakukan kerja tersebut.

Berita yg terbaru hamba ketahui, dia dikenakan dalam bisness nya. Alahai..kesian sungguh sebabnya sampai menjatuhkan aib dan kredibiliti serta kejujuran dia dalam berbisnes selama ini. Satu rasa yang muncul di minda hamba ini;

masih ada rupanya manusia yang sanggup menggunakan nama orang lain untuk kepentingan diri sendiri. Menumpang populariti orang lain untuk mendapatkan duit secara mudah. Tidak pernah terfikir ke orang jahat itu bahawasanya dunia ini kecil sangat, bila-bila masa boleh berjumpa dan saling mengenal. Dunia yang landasannya teramat sempit bagi orang yang tahu hukum-hakam dan teramat luas bagi orang yang ada cita-cita untuk menongkat langit. Oleh itu beringatlah sebelum terfikir untuk menipu orang ramai dengan menggunakan nama dan pengaruh orang-orang tertentu. Tembelang busuk itu mudah sahaja pecah berderai bila tiba masanya….

Melalui apa yang diluahkan, hamba tahu sangat yang awak tengah geram+marah yang amat ketika ini, jadi bawalah bersabar dengan permainan-permainan alam perniagaan bentuk itu. Apa pun, pada yang menganiaya tu, minta-minta bertaubatlah. Usah menjaja nama orang lain untuk mendapatkan wang. Carilah kelebihan diri sendiri untuk hidup senang!

Untuk awak, teruskan apa yg sudah lama anda rancangkan…jangan menoleh ke belakang lagi. Jangan biarkan situasi yang berlaku sekarang ini sebagai penghalang langkah seterusnya. Hamba menyokong dalam diam, walaupun sebelum ini hamba sedikit membangkang idea awak itu. Semoga berjaya dan beroleh keberkatan dalam berbisnes!

No comments:

Post a Comment