Friday, August 7, 2009

Kehebatan seorang biduan negara

Semalam, 6 Jun hamba ke Istana Budaya. Ya, Konsert Jamal Abdillah menjadi agendaku malam itu. Untuk pertama kali, hamba ‘beli’ tiket untuk tengok persembahan artis. Kalau sebelum ni, minta maaflah, hamba bukan peminat tegar yang sanggup mengeluarkan duit hanya sekadar untuk berhibur.

Tetapi, kali ini hamba kalah pada rasa yang sekian lama bertandang! Harus pergi juga walau apa pun keadaan. Si Jamal Abdillah, pemilik suara emas itu harus aku tontoninya. Seperti yang dijangka, persembahannya memang memukau, terpaku hamba di kerusi tanpa keluh resah sepertimana hamba menonton show artis lain-lainnya. Jamal memang superb!

Terpegun mendengar suara yang hebat itu mengalunkan tiap melodi lagu. Apa yang pasti, Jamal sekarang ini sudah petah berbicara dengan hadirin. Sudah boleh berkomunikasi dengan setiap penontonnya terutama penonton yang berada di puncuk dunia (tiket paling murah, sure le dok di puncak dunia kan).

Paling buat hamba terduduk kala lagu Kehebatan Cinta didendangkan. Berduet dengan si pendatang baru, Fatin (BRTM09). Aduh, masa itu hamba memang menjadi seorang pencinta yang setia bila turut sama menyanyi. Dan tiba-tiba rasa kelu….

Hati ku masih seperti dulu
Tidak pernah pun berubah cintanya
Adakah engkau masih seperti ku
Yang setia selamanya

Hati ku masih merindui mu
Biarpun kau jauh dari ku
Selagi rindu mengusik kalbu
Cinta ku masih pada mu

Tahukah engkau betapa hebat cinta ku
Tanpa mu di sisi aku keresahan

Tahukah engkau betapa hebat kasih ku
Tanpa mu di sisi aku kerinduan

Biarpun ombak merubah pantai
Kasih ku tak akan hancur berderai
Biarpun hari berganti hari
Kau tetap ku nanti

Hmmm…tatkala, lagu tersebut di penghujungnya, hati hamba menjerit, janganlah berhenti, teruskan mengalunkan irama indah itu. Hamba ingin sekali merakamkan dalam kenangan, biar ia ada di situ selalu….

Last song, sebilangan penonton bangun berdiri. Mendapat kepuasan sepertimana yang diharapkan. Nyanyian Jamal memang superb! Penonton yang spoting dan ceria sepanjang show berlangsung menambahkan lagi rencah manis di malam hari itu.

Apa pun, show malam tu memang best sangat-sangat, anjoy sakan sehinggakan hamba tidak terfikir pun perasaan takut untuk memandu pulang sendirian. Sebelum ini, jangankan jauh, dekat pun hamba tidak berani untuk memandu sendirian di waktu malam. Hamba si penakut yang amat!

Ternyata, sedikit pun tidak ralat mengeluarkan duit untuk itu, kata Badrul, sekali sekala berlibur! Yeo, mu adik paling spoting le, memahami kehendak kakak kamu yang ini. Yang sekian lama menantikan detik ini! Atau kamu sedang bersimpati dengan kakak kamu ketika ini? Itu pasal kamu membiarkan kakak kamu pergi mencari diri di luar!

…sebelum nokhtah…apakah ini ekoran penangan kehebatan cinta yang dilagukan si Jamal Abdillah itu! Hamba lalok seketika dalam kenangan….

No comments:

Post a Comment