Tuesday, September 8, 2009

Membilang hari

Hari ini sudah 18 Ramadan, cepat sungguh masa berlalu. Pejam celik..pejam celik...sedar-sedar Ramadan dah dipertengahan. Malam tadi, bulan penuh cantik terletak. Bulan yang menerangi cahaya malam.

Kini, seharian hanya membilang hari. Minggu hadapan sudah mula bercuti. Seronoknya...cuti dan balik kg. Peluang yang ada harus digunakan semetelah masjid hanya 20 langkah dari rumah sahaja. Cita-cita tinggi mengunung, harapnya jangan terbocor di akhir Ramadan. Sayanglah pulak, sedang itu yang di harap, peluang yang dinanti. Bercuti awal semata-mata untuk merasa kemeriahan bulan Ramadan di kampung halaman yang tentunya berbeza dari sini.

Agaknya bila balik kampung terlebih awal dari orang lain, jalan pun tidak lah jam teruk seperti tahun-tahun sudah. Dan lagi, bila bercuti awal, sudah tentu kena masuk keja pun lebih awal daripada kawan-kawan yang lain. Tahun ni, cuti raya tak ambik, cuma abik cuti posa saja....ada ke cuti poso? apa-apalah...janji boleh balik berpuasa dan beraya sekaligus nun di kampungku yang indah dan permai....Kampung Kolam!