Wednesday, September 9, 2009

sakit yg singgah

Ahad lepas, buat jemputan berbuka untuk sedara mara. Sekadar masak biasa-biasa sahaja namun masuk dapur seawal jam 1 tgh hari. Dalam sudah banyak makanan yg di masak, bila ramai yang datang membawa pelbagai jenis kuih-muih. sampai ke sahur makanan kledek - kata org kelate. Yang datang, bawak anak-anak, semuanya masih bawah 2 tahun dan baby yang baru berumur bawah 4 bulan. Suka sangat tengok baby-baby tu semua. Cute sangat tapi sayang hamba tak leh nak dukung. Hanya mampu tengok sahajalah. Sedihkan akan ketidakmampuan untuk mengelek baby.

Lepas saja hamba makan, dihulur Damia yang baru berumur 3 bulan tapi badannya semangat mak ai...
"nah mu pegang, aku nak makan," kata kakak hamba.
"berat tak ni?" soal hamba
"5-6-7 kilo..."
Huh....hamba sudah berpinar biji mata. Pegang bolehlah tapi tak leh lah nak dukung nanti tak pasai-pasai lepas tu hamba pulak yang terbaring tak bangun-bangun.

Huaaaa....sedihnya. Sungguh hamba sudah kehilangan upaya untuk melakukan apa saja kesukaan hamba sejak 2 tahun ini. Kiranya puasa tahun ini genap 3 tahun hamba di sahkan mengalami slippe dics. 1 ramadan pada tahun 2007 hamba menyambutnya di hospital pantai. Lepas tu juga, keluar hospital dua hari kemudian, hamba mendaftarkan diri untuk sambung belajar di OUM. Banyaknya yang berlaku pada tahun 2007.

Sekarang ini, apa yg mampu dilakukan apabila tengok baby-baby yg cute-mute tu...pandang sahajalah...usap-usap, pegang-pegang...untuk mendukungnya memang sudah tiada dalam kamus hidup hamba kalau selagi masih berdegil untuk tidak menjalani pembedahan tulang belakang ini....tapi kalau dah gian....abik dan dukung juga walau pun sebenar. Entah leh....dari kecil hamba suka kanak-kanak, terbawa-bawa sehingga ke tua ni. Kata mak...hamba ikut abah. Abah memang tersangat suka budak-budak. Rumah kat kampung pun boleh jadi nursery kalau abah ada kat umah. Budak-budak suka datang dan abah pulak suka melayan. Sampai anak-anak jiran semuanya jatuh sayang pada pak awi nya.....alahai abah ku sayang...