Monday, November 16, 2009

Terima kasih Ya Allah

Kiranya aku tak ada apa-apa pun yg besar2 seperti org nak tu….aku tak ada apa pun…hati pun kecik saja, sbb itu aku mudah mengalah dalam semua hal. Semangat pun kecil juga, itu pasal aku mudah membuat keputusan untuk berpaling pergi.


Tapi aku ada Allah SWT, aku ada Dia yang selalu ada bersamaku. Mendengar rintihan, melihat tangisanku lantas Dia membantuku untuk berdiri semula, memimpinku ke jalan yg lebih lurus berserta basahkan lidah dengan tasbih dan tahmid selalu. Aku yakin, aku ada Allah yang memberikan banyak keistimewaan dalam hidupku. Banyak yang Allah berikan tapi sedikit sahaja aku membalasnya. Sungguh sedikit. Maka, ampunkanlah hamba-Mu ini Ya Allah, yang seringkali gagal dalam bersyukur.

Belajar tentang hakikat hidup ini, banyak mengajarku tentang kepayahan, dugaan, cabaran dan kegembiraan yg juga sering kali datang sekaligus menghiasi liku-liku perjalanan hidup sedari awal aku mula bertatih.

Awal bulan hari tu, kejutan juga berlaku. Sungguh aku tidaklah mengharapkan untuk mendapat sebanyak itu. Dalam hati hanya berkira-kira, sikit pun jadilah asalkan ada. Suci murni hatiku…(wah gitu!) Sungguh, memang tidak mengharapkan bulan jatuh ke riba. Tapi tengoklah, Allah lorongkan rezeki itu kepada aku. Sujud syukur seketika. Lantas aku telefon ma, bercerita dgn dia. Ma kata dia selalu mendoakan yg terbaik utk anak-anaknya. Menitis air mata aku ketika itu. Doa ma sentiasa mengiringi perjalanan hidup kami adik-beradik. Yang kelakar, siap pesan dgn ma, suruh cerita kepada abah sekali. Alahai anak omak…Ma dan abah, jantung hidupku.

Dan di hari ini pula, sekali lagi aku mendapat rezeki dari Allah. Setelah beberapa kali mencuba mendail nombor yang sama, tapi masih belum juga dapat-dapat. Aku cuba lagi dan lagi tapi sama juga. Tetap tiada balasan. Akhirnya terdetik di hati; ‘oh bukan rezeki aku gamaknya.’ Aku pasrah. Reda andai bukan milikku.

Lantas dua malam berturut-turut aku beristikarah mencari penyelesaian kerana aku tidak pernah tahu apa yang bakal terjadi di hari depan. Aku perlu beristikharah sambil berkata dalam hati kecilku; andai dia telefon balik, bermakna itu rezeki untuk aku. Maka aku akan ambil itu. Tup tup…pagi ni, setelah aku tidak lagi menaruh harapan, orang tersebut menelefon menyatakan ia masih lagi ada dan kosong. Siap dia tetapkan temujanji segala. Alhamdullilah…rezeki utk akukah itu?

Bercerita tentang solat istikharah, aku pernah membaca satu emeil yg di forwardkan oleh seorang teman, bercerita tentang satu keluarga yg hidup bahagia, lengkap memiliki semua, sempurna dalam hidup berkat dia sering beristikharah dalam kehidupan seharian waima untuk membeli barang semurah dan sekecil pun, dia beristikharah dulu. Dan kesannya mereka hidup dengan sempurna biarpun hanya memiliki pendapatan yang minimun. Dari itu, yang baik aku jadikan pedoman dan penyuluh jalanku jua.

Sedetik fikiran aku sering berfikir, Allah menarik satu nikmat dalam hidupku, tetapi Allah membalasnya dengan begitu banyak sekali. Banyak sekali hinggakan aku ketemu titik sebenar. …Syukur Alhamdullilah.

No comments:

Post a Comment