Friday, November 13, 2009

Yang Sebenarnya

Yang Sebenarnya mlm semalam aku berjaya! Kata adik aku "ada org EL la esok" tapi aku berjaya tidak mengELkan diri. Cerita Yang Sebenarnya aku berjaya habiskan dlm satu mlm saja. Seperti biasa, aku mula membaca selepas solat isyak terus membawa ke pagi. Jarum jam ke empat pagi baru tamat pembacaan padahal esoknya nak kerja. Memang maraton habis.

Aisya Sofea, penulis yang memang sentiasa aku nantikan bahasa romantisnya. Tidak pernah boring membaca berulang kali setiap novel beliau. Paling banyak-banyak-banyak-banyak kali aku baca adalah Sehangat Asmara, Jendela Hati dan Kau Untukku. Boleh hafal dah ayat-ayat cintanya yang menjentik kalbu. Kiranya, sekarang ni pun, kalau terpegang je novel-novel ni semua, aku akan mula baca sampai habis. Biarpun sudah berkali-kali. Jadinya, novel-novel ini aku susun di rak bahagian belakang, agar tidak terjemuh selalu, nanti kan aku tak jadi buat kerja lain, sekali pegang memang tak kan letak tanpa menamatkan ke helaian terakhirnya. Kronik gila lah pulak! Sebabnya; jatuh sayang pada Kay, Nurul Umairah dan Farah. Lebih teruk, jatuh chenta habis-habisan kat Zainal Arif, Ahmad Faud dan Lukman Hafizi.  Aduhai...memamg membuai... :-)  :-)

Senang cerita, setiap kali novel beliau keluar aku tak akan senang duduklah selagi tidak mendapatkannya.

Yang sebenarnya....hmmm...apa ya nak di kata, mungkin sedikit longgar pengisiannya kali ini, sedikit ringan gaya penceritaannya menjadikan jalan cerita pun biasa-biasa sahaja. Masih lagi bersangkut paut hal kekeluargaan. Namun yang penting, tetap seronok membacanya. Masih lagi boleh dihabiskan dalam satu malam tu maknanya best jugak la kan. Sebabnya, kalau novel tu tak best, jangan kata sampai jam 1 pagi, jam sepuluh mlm pun aku sudah letak kembali di rak buku. Apa taknya, baca depan 3 bab, tengah 2 bab dan terus ke last bab! Selesai.

Jadi Yang Sebenarnya ini....boleh dibaca bagi pengikut tegar Aisya Sofea. Sedikit berlainan bagi watak hero yg dijelmakannya. Bersikap panas baran dan kuat/mudah mengamuk. Tapi aku cukup faham, akan kenapa Muhammad Adrian Saifullah itu bersikap sedemikan....makanya; cari-cari sendirilah ya...baca novel tu dan anda akan ketahui kenapa, mengapa dan hanya pada siapa?

Aku tetap menantikan karya terbaru Aisya Sofe, lagi dan lagi....teruskan berkarya....

Dan juga....tak sabar menunggu pertengahan December, Jaja Din menuggu...aduh! bagaimana ya kesudahan Jaja dan Ustaz Din? Tadi baca kat blog kak su ((boleh ke panggil kak su je ni, sbbnya dia tak kenal pun aku...dan aku dah kenal dia berkali-kali sbbnya kalau beli novel-novel dia, aku pastikan dan berusaha utk mendapatkan tulisan tangannya yg cantik itu kat novel tu; aku suka bahasa indah yg kak su sering tulis kat atas signaturenya, puitis sungguh bahasanya....)) - arrrr...dah lari topik daaaa....

Ok sambung balik, tadi baca blog kak su...aku dah senyum-senyum sendiri bila kak su kata dia tengah menyudahkan cerita Jaja Din itu. Apa pun...Jaja Din sure aku akan cari seawal mungkin sebabnya dalam tu ada sedikit 'nasihat' daripada 'uncle' Akmar Aziz......Nyanyian Tanjung Sepi.     

No comments:

Post a Comment