Thursday, December 17, 2009

Beransur pergi...hijrahku

Sedang termenung diam di sini, sedang bilah masa beransur perlahan-lahan meniggalkan diri. Setahun berlalu bagaikan sehari, laju sungguh masa merentas....sehingga tika ini, hanya tinggal beberapa jam sahaja lagi untuk menutup tirai 1430H.

1430H....banyak memori tercatat lewat kenangan yg ada. Separuh daripada 12 bulan...banyak dihabiskan dengan menoleh, mencari silap diri dalam mencatur jalur-jalur hati dan perasaan...di mana silap itu muncul? di mana wujudnya kelemahan itu? Apakah kerana terlampau berlembut, berdiam diri, mengambil mudah dan memandang remeh atau lebih tepat, ego yang aku tantang lebih tinggi daripada dia. Seperti anggapan dia barangkali 'aku tidak pernah serius....jarang sekali berbicara lewat perasaan yang sebenar' sedang membiarkan dia berterusan mencari jawapan pada tiap pertanyaannya, pertanyaan yang manis nan indah, teramat ajaib tetapi kenapa....aku berterusan membisu!  Rasanya, sedang ketika itu aku masih dalam menguji kesungguhannya....

Jawapanya mudah 'aku tetap aku'. Payah membuka kata, sedang dalam diam ia ada di situ....

Hari ini, tahun yang diharapkan mengungkai seribu satu rasa, akan berlalu pergi jua.....Insya-Allah....bawalah pergi semua yang ada pada jeratan rasa.....aku ingin terbang tinggi kembali....

Payah mengusir mutiara nan jernih dari terus berderai di tebing kelopak.... 

No comments:

Post a Comment