Friday, December 11, 2009

Interaksi bayi dalam kandungan

Bukankah sesuatu yang mengujakan bila kali pertama anda merasai bayi bergerak dalam perut anda? Ia adalah perkara biasa setelah bayi berusia 17 minggu dalam kandungan. Bagi seorang ayah pula, mereka terpaksa menunggu sehingga usia 30 minggu untuk merasai gerakan ini dengan meletakkan tapak tangannya di perut ibu.

Kajian menunjukkan bahawa pada usia ini, bayi sudah mampu berinteraksi dengan persekitaran, antaranya:

1. Bayi dalam kandungan boleh mendengar. Dia boleh mendengar degupan jantung ibu, aliran darah dalam tali pusat, cecair amniotik juga bunyi yang terhasil di luar rahim.

2. Dia boleh merasai perasaan dan mood ibunya. Bila ibunya tertekan, bayi akan bertindakbalas dengan mengubah pergerakannya.

3. Dia sangat sensitif pada suhu. Jika ibunya berada dekat dengan alat pemanas seperti dapur, bayi akan merasa tidak selesa dan mula bergerak.

4. Dia gemar memberi gerak-balas yang boleh dilihat pada perut ibu. Seorang ayah biasanya mahu melihat pergerakan bayinya tetapi dia akan berhenti bergerak bila si ayah meletakkan tapak tangannya pada perut si ibu. Sedangkan pada waktu lain, bayi akan bertindak-balas atau menendang bila ibu mengusap perut dengan perlahan.

5. Dia juga sangat sensitif pada cahaya. Ini berlaku dalam trimester akhir bila abdomen semakin membesar dan kulit semakin nipis akibat regangan.

6. Kajian menunjukkan bayi dapat membezakan rasa yang berbeza melalui makanan yang ibu mereka makan.

7. Pergerakannya dalam rahim tidak terhad pada tangan dan kaki sahaja. Dia boleh gerakkan jari, menghisap ibu jari, membuka kelopak mata, menguap dan pelbagai lagi.

8. Bercakap dengannya setiap hari. Tidak penting apa isu yang diperbualkan tetapi mainkan ton suara dan konsisten dengan keadaan.

9. Menyanyi atau melagukan lagu dodoi kegemaran anda kepadanya setiap hari. Cara ini membantu dia mengenali suara anda.

10. Mainkan alunan mengaji dan zikir untuk mindanya.

11. Ceritakan padanya apa yang sedang anda perbuatkan setiap hari. Cara ini akan mendedahkannya pada suara anda dan membantu anda mengajar tabiat bercakap dengannya apabila dia lahir nanti.

12. Selalu usap perut anda dan bercakap untuk melengkapkan stimulasinya. Cara ini akan membuatkan bayi merasa dan mendengar perasaan anda pada masa yang sama.

13. Selalu padam dan buka kembali lampu pada waktu malam untuk membantu melengkapkan stimulasinya.

14. Seorang ayah juga boleh turut serta dalam interaksi ini setiap hari untuk mengeratkan lagi hubungan bayi dan ayahnya.

 (kredit kepada majalah Aniqah Jun 2009 - muka surat 63)

TERIMA KASIH.

No comments:

Post a Comment