Sunday, April 25, 2010

Diari minggu ini

Minggu ini...minggu penuh dengan kursus. Kiranya selang dua hari aku berkursus...walau kursus apa pun, sungguh rasa seronok semuanya apabila hampir seharian mendengar ceramah yang penuh dengan pendidikan dan gelak ketawa.

Rabu, dihantar oleh opis untuk menghadiri The Secretaries & Administrative Professionals Seminar & Luncheon di Legend Hotel. Jam 6.45am sudah keluar rumah, ke opis menjemput kawan2 yang mahu ikut sama naik kereta aku. Jalan jam menghala ke sana, tu pun nasib baik aku mencilok saja di jalan short cut oum.Jam 8.15am baru sampai di hotel. Aduh mengah betul...sebabnya aku parking di hentian putra. Sungguh aku takut mahu mendaki tingkat demi tingkat parking kereta di hotel tersebut.

Tengah hari dihidangkan dengan nyanyian Aisyah sambil melayan makan yang enak-enak. Kenyang biarpun aku hanya makan sikit-sikit, sekadar merasa sahaja...Lucky draw...huh...semua hebat-hebat hadiahnya, tapi seperti biasa, aku tak pernah bertuah pun setakat ini. Putih mata je tengok orang bawa balik macam-macam hadiah, dan yang paling aku berputih mata adalah make up Mac bernilai RM 400 dan kalung mutiara Refflesia bernilai 1K. Satu persatu nombor di sebut oleh sharifah shahira, hmmm...haram aku tak berlucky....betul-betul berputih mata!

dan...

sabtu dan ahad....pun jua aku berkursus. Dua-dua hari memerlukan kehadiran tepat pada jam 8am. maka apa lagi...sungguh berlemak dan berkrim bila org yang buatkan semuanya, sedang aku datang dgn melenggang kangkung. Ingatkan akan mengantuk sepanjang kelas itu, tapi dek kehebatan para penceramah dan ayat-ayat spontan serta contoh-contoh yang diberikan...membuatkan kami semua tidak kering gusi, ketawa dan ketawa sahaja.


Macam-macam gelagat yang dapat ditemui...macam-macam ragam, lantas aku berfikir......terlampau muda sangat pun tak elok juga. Nampak macam kurang cerdik lagi tapi sudah mahu menggalas beban, ketika masa rehat aku suka memerhati gelagat peserta lain, sambil makan, sambil cuci mata dan otak sekali. Seketika aku bersuara ..."kesian saja tengok budak-budak ni, muda-muda lagi sudah berani....." dan seorang peserta kursus yang ada sebelah aku ketika itu, terkelip-kelip matanya....ni sure dia kata dalam hati "oooo...patutlah dia pun abik masa yang lama...begitu rupanya pemikirannya selama ini...".hehehe....aku mcm dpt baca apa yg ada dalam hati peserta sebelah aku itu. Last-last dia diam! Dan aku tersedar...terus mengunci mulut. Jauhnya aku mengomel dlm tak sedar. Apa-apa pun...semuanya datang dari Allah...

Terima kasih utk bos di opis..yg memberi peluang aku berkursus pada rabu lepas. Enjoy menghadiri kelas seperti itu, banyak yang dapat dipelajari drp moderator-moderator yang diundang. Berkongsi kejayaan mereka satu persatu, petua kecantikan, kesihatan dan penampilan diri. Ada yang lantang dan ada yang lembut dan yang lebih lembut. sehinggakan satu slot, aku tersangguk kepala, menahan mengantuk.

...tidak lupa juga kpd inche shahrul yg melakukan semuanya sekali sejak dr awal utk 2 hari ini...sehinggakan aku bagaikan mem besar saja lagaknya. Sungguh, terima kasih...terima kasih kerana sanggup bersusah payah drp minggu lepas dan selama dua hari ini, seawal pagi dan petang mengorbankan masa yang panjang dijalanan,...untuk semuanya sekali....dan satu untuk awak;

'tiba-tiba...rasa yang ada lebih dari semalam dan semalam itu....'

No comments:

Post a Comment