Tuesday, July 23, 2013

Cara betul makan buah


Gambar ini dirakam ketika KKR BPSB mengadakan majlis jom makan buah bersama masyarakat Simpang Pelangai, pada musim buah yang lepas.

Sebenarnya nak berkongsi sedikit info yang saya baru baca tadi di FB seorang teman berkenaan makan buah...walau dah lama tahu yang buah kena makan sebelum kita makan makanan berat tapi tetap juga tak ikut…kadang-kadang kalau kat opis tu, lepas lunch baru makan buah…sebabnya otw balik tu baru nak singgah gerai kakak yang jual macam-macam jenis buah. Memang salah konsep.

Jadi meh kita kongsi cara yang betul dan moga kita semua dapat amalkan demi kesihatan di hari muka…

Cara yang tepat makan buah;
* Jangan makan buah-buahan selepas makan
* Buah harus dimakan pada saat perut kosong

Bahaya uuntuk kita jika buah bercampur dengan makanan lain. Ianya akan membusuk dan menghasilkan gas sehingga lambung dan perut akan kembung! Menurut penelitian Dr Herbert Shelton; Jika anda telah menguasai cara yang benar makan buah2an, anda memiliki;
umur panjang,
selalu sihat,
penuh tenaga,
tubuh dan fikiran jadi tenang  & berat badan normal.

Jadi hendaklah makan buah yang segar dan bersih (bukan buah/Jus dalam bungkusan/botol plastik) lebih baik daripada minum jus. Tapi jika terpaksa minum jus, maka minumlah seteguk demi seteguk secara perlahan, kerana kita harus membiarkannya bercampur dengan air liur terlebih dahulu sebelum menelannya.

Juga, amalan minum air sejuk (ais) selepas makan dipercayai akan menyebabkan kanser. Air sejuk akan membuatkan makanan yang berminyak menjadi beku dan akan jadi lemak bertoksin (racun)
Jadi cara terbaik untuk kita adalah dengan minum air panas atau suam selepas makan. Serta makan buah segar di saat perut masih kosong.  Dan ketahuailah bahawa buah adalah makanan paling penting!

Sebenarnya di opis saya ada contoh terbaik yang mengamalkan pemakanan yang sihat dan teratur. Ternyata telah terbukti dia kekal sihat dan menawan sehingga ke hari ini...

Semoga dengan amalan pemakanan yang sihat kita kekal cergas dan sihat sepanjang masa...Insya-Allah... 

No comments:

Post a Comment