Thursday, July 18, 2013

Niat tak lepas



Bulan-bulan puasa ni nak berkisah pasal menu berbuka dan bersahur la ya…untuk tahun ni, kakak kedai yang masakan dia sedap kat faber tower tu tak berniaga. Dan jadilah kami semua ni mencari tempat yg baru, tapi dah nak masuk pertengahan puasa ni masih tak jumpa kedai yang boleh lawan masakan kakak tu...jadi kesimpulannya, tahun ni banyak kena masak sendirilah. Jarang sangat lauk dari luar…

Satu hari dalam minggu ni saya bawa keluarga pergi makan kat shakri expres di alamanda, buffet Ramadan  RM35 seorang. Kata  thai restoren memang gigihlah saya tempah awal-awal..sebab penduduk rumah saya suka masakan ala thai ini…jadi saya ingatkan inilah pilihan yang paling tepat tapi rupa-rupanya….keciwa den………………..dengan masakan dia yg ntah rasa apa-apa…ikan bakar hitam legam – ikan kembung yg di potong serong separuh badan nak makan pun tak berapa nak lalu walaupun saya ni pengemar ikan bakar. Paling best, makan bawah khemah. Kata inche teman serumah, macam makan kat keduri kahwin je! Saya pandang keliling, terpaksa mengiakan sebab kerusi meja sendat, disusun rapat-rapat sampai lorong nak ulang-alik ke meja buffet pun takde, terpaksa menyelit dicelah-celah kerusi orang sedang makan - ….wakakakaka…senyum2 birat saya, maklumlah saya pun tak jangka sampai macam tu sekali.  Terkena saya – tau macam tu saya book je kat hotel siap2 – puas hati!

Yang ni ada sikit terkilan sebab niat saya nak belanja family makan yg sedap-sedap tak tercapai……. – tapi bab kata adik-adik, padanlah dengan harga yg ditawarkan – pada saya harga tak jadi masalah  (wah, tulis macam org kaya – sila cebik muka)!!!!

Back to story - mahal ke murah kalau saya tahu itu thai restoren saya akan pergi sebab nak makan tomyam sedap – (mood berangan)  macam yang pernah saya makan kat Bangkok  dulu – sedap sampai teringat hingga kini – tapi yg ini, yg ada cuma mee & kue tiew tomyam je – manis macam gula free – (oit..udah-udah le dok complainnya)….ok… - tersedar balik yg tak baik dok complain pasai makanan – next time saya kena lebih berhati-hati kalau masih nak pilih restoren sebagai buffet untuk berbuka.

Eh…lain orang lain selera ya dak? Saya kata tak menepati selera  tapi jiran meja sebelah saya kata ok jeeee…..

Dan hari ini ayah umairah nak pergi berbuka di concorde hotel – pesan ibu…makanlah puas-puas ya, gandakan yang tak puas hati hari tu….ibu pula, dok tengah usha Tok Aman Bali Resort pula utk berbuka – giliran nak belanja family in law pulak – kalau masih ada kerusi kosong utk tarikh dua tiga hari sebelum raya tu kita pergi la ya..kalau takde kita dok diam-diam!

No comments:

Post a Comment