Esok dah hari sabtu…sekejab je masa berjalan. Sedar tak sedar dah pertengahan ogos. Masa pantas bergerak meninggalkan hamba yang begini dan begini juga sudahnya. Class dah pun tamat utk semester ini, jadi hamba tidak perlu lagi ke SA. Mengikut kalender, penghujung sept baru bermula semester baru. Harapanya masa tu, semua sudah ok. Kembali ke satu masa dulu! Ketawa dan ketawa saja.
Esok juga, hamba dah plan dengan kak zah nak melawat kak zie kat rumahnya di damansara perdana. Bahagia dah kak zie dengan kehidupan barunya. Aku tumpang bahagia sama. Alhamdullilah.
Biar pun lama tak bersua dengan kakak-kakak hamba ni, 2-3 hari pastinya mereka akan menelefon, namun tidak sama dengan mengadap muka, berbicara dan meluah ceritara. Dengan kak zah dan kak zie, hamba lebih senang untuk berbicara. Mereka pendengar yang baik.…
…Insya-Allah…esok kita jumpa ya…
Malam ini….Nur Kasih kat TV3, pasti di tunggu. Nampaknya aktiviti menyorok remote control akan bermula seawal 8.30 mlm lagi. Dengan si azim harus diumpan komputer n internet…bagi dia main game, sure hamba akan tenang hati menonton tv. Aduh…penatlah asyik nak kena sorok remote je…Azim..Azim…janganlah tengok 611 tu, jenuh dah kami layan geng bas sekolah, hikayat putera shazlan dan hegameru tu…jenuh..jenuh…
Wahai anak sedara kesayangan cik elie….jangan le hari-hari dok tengok 611 yang memang tak ceria langsung pada kami nih! Cemuih dah!
Boleh ke kalau hamba nak tukar chanel 611 tu? Tak laratlah bayar RM 71 tiap-tiap bulan semata-mata utk 611 sahaja! Azim…Azim…baby kecil kami yg sudah berumur 9 tahun itu bagaikan sedara kembar dengan chanel ceria 611…..
Friday, August 14, 2009
Friday, August 7, 2009
Kehebatan seorang biduan negara
Semalam, 6 Jun hamba ke Istana Budaya. Ya, Konsert Jamal Abdillah menjadi agendaku malam itu. Untuk pertama kali, hamba ‘beli’ tiket untuk tengok persembahan artis. Kalau sebelum ni, minta maaflah, hamba bukan peminat tegar yang sanggup mengeluarkan duit hanya sekadar untuk berhibur.
Tetapi, kali ini hamba kalah pada rasa yang sekian lama bertandang! Harus pergi juga walau apa pun keadaan. Si Jamal Abdillah, pemilik suara emas itu harus aku tontoninya. Seperti yang dijangka, persembahannya memang memukau, terpaku hamba di kerusi tanpa keluh resah sepertimana hamba menonton show artis lain-lainnya. Jamal memang superb!
Terpegun mendengar suara yang hebat itu mengalunkan tiap melodi lagu. Apa yang pasti, Jamal sekarang ini sudah petah berbicara dengan hadirin. Sudah boleh berkomunikasi dengan setiap penontonnya terutama penonton yang berada di puncuk dunia (tiket paling murah, sure le dok di puncak dunia kan).
Paling buat hamba terduduk kala lagu Kehebatan Cinta didendangkan. Berduet dengan si pendatang baru, Fatin (BRTM09). Aduh, masa itu hamba memang menjadi seorang pencinta yang setia bila turut sama menyanyi. Dan tiba-tiba rasa kelu….
Hati ku masih seperti dulu
Tidak pernah pun berubah cintanya
Adakah engkau masih seperti ku
Yang setia selamanya
Hati ku masih merindui mu
Biarpun kau jauh dari ku
Selagi rindu mengusik kalbu
Cinta ku masih pada mu
Tahukah engkau betapa hebat cinta ku
Tanpa mu di sisi aku keresahan
Tahukah engkau betapa hebat kasih ku
Tanpa mu di sisi aku kerinduan
Biarpun ombak merubah pantai
Kasih ku tak akan hancur berderai
Biarpun hari berganti hari
Kau tetap ku nanti
Hmmm…tatkala, lagu tersebut di penghujungnya, hati hamba menjerit, janganlah berhenti, teruskan mengalunkan irama indah itu. Hamba ingin sekali merakamkan dalam kenangan, biar ia ada di situ selalu….
Last song, sebilangan penonton bangun berdiri. Mendapat kepuasan sepertimana yang diharapkan. Nyanyian Jamal memang superb! Penonton yang spoting dan ceria sepanjang show berlangsung menambahkan lagi rencah manis di malam hari itu.
Apa pun, show malam tu memang best sangat-sangat, anjoy sakan sehinggakan hamba tidak terfikir pun perasaan takut untuk memandu pulang sendirian. Sebelum ini, jangankan jauh, dekat pun hamba tidak berani untuk memandu sendirian di waktu malam. Hamba si penakut yang amat!
Ternyata, sedikit pun tidak ralat mengeluarkan duit untuk itu, kata Badrul, sekali sekala berlibur! Yeo, mu adik paling spoting le, memahami kehendak kakak kamu yang ini. Yang sekian lama menantikan detik ini! Atau kamu sedang bersimpati dengan kakak kamu ketika ini? Itu pasal kamu membiarkan kakak kamu pergi mencari diri di luar!
…sebelum nokhtah…apakah ini ekoran penangan kehebatan cinta yang dilagukan si Jamal Abdillah itu! Hamba lalok seketika dalam kenangan….
Tetapi, kali ini hamba kalah pada rasa yang sekian lama bertandang! Harus pergi juga walau apa pun keadaan. Si Jamal Abdillah, pemilik suara emas itu harus aku tontoninya. Seperti yang dijangka, persembahannya memang memukau, terpaku hamba di kerusi tanpa keluh resah sepertimana hamba menonton show artis lain-lainnya. Jamal memang superb!
Terpegun mendengar suara yang hebat itu mengalunkan tiap melodi lagu. Apa yang pasti, Jamal sekarang ini sudah petah berbicara dengan hadirin. Sudah boleh berkomunikasi dengan setiap penontonnya terutama penonton yang berada di puncuk dunia (tiket paling murah, sure le dok di puncak dunia kan).
Paling buat hamba terduduk kala lagu Kehebatan Cinta didendangkan. Berduet dengan si pendatang baru, Fatin (BRTM09). Aduh, masa itu hamba memang menjadi seorang pencinta yang setia bila turut sama menyanyi. Dan tiba-tiba rasa kelu….
Hati ku masih seperti dulu
Tidak pernah pun berubah cintanya
Adakah engkau masih seperti ku
Yang setia selamanya
Hati ku masih merindui mu
Biarpun kau jauh dari ku
Selagi rindu mengusik kalbu
Cinta ku masih pada mu
Tahukah engkau betapa hebat cinta ku
Tanpa mu di sisi aku keresahan
Tahukah engkau betapa hebat kasih ku
Tanpa mu di sisi aku kerinduan
Biarpun ombak merubah pantai
Kasih ku tak akan hancur berderai
Biarpun hari berganti hari
Kau tetap ku nanti
Hmmm…tatkala, lagu tersebut di penghujungnya, hati hamba menjerit, janganlah berhenti, teruskan mengalunkan irama indah itu. Hamba ingin sekali merakamkan dalam kenangan, biar ia ada di situ selalu….
Last song, sebilangan penonton bangun berdiri. Mendapat kepuasan sepertimana yang diharapkan. Nyanyian Jamal memang superb! Penonton yang spoting dan ceria sepanjang show berlangsung menambahkan lagi rencah manis di malam hari itu.
Apa pun, show malam tu memang best sangat-sangat, anjoy sakan sehinggakan hamba tidak terfikir pun perasaan takut untuk memandu pulang sendirian. Sebelum ini, jangankan jauh, dekat pun hamba tidak berani untuk memandu sendirian di waktu malam. Hamba si penakut yang amat!
Ternyata, sedikit pun tidak ralat mengeluarkan duit untuk itu, kata Badrul, sekali sekala berlibur! Yeo, mu adik paling spoting le, memahami kehendak kakak kamu yang ini. Yang sekian lama menantikan detik ini! Atau kamu sedang bersimpati dengan kakak kamu ketika ini? Itu pasal kamu membiarkan kakak kamu pergi mencari diri di luar!
…sebelum nokhtah…apakah ini ekoran penangan kehebatan cinta yang dilagukan si Jamal Abdillah itu! Hamba lalok seketika dalam kenangan….
Thursday, August 6, 2009
Keadaan yg berlaku, itu dugaan
Entri ini hamba tulis untuk seorang kawan. Sekadar memberi semangat dalam diam kepada dia, agar meneruskan apa yg sudah dia bina selama ini. Harapan satu sahaja, jangan berpatah balik hanya disebabkan oleh perbuatan-perbuatan orang yang dengkikan kejayaan awak. Teruskan kerana rezeki itu ada selagi awak jujur dalam melakukan kerja tersebut.
Berita yg terbaru hamba ketahui, dia dikenakan dalam bisness nya. Alahai..kesian sungguh sebabnya sampai menjatuhkan aib dan kredibiliti serta kejujuran dia dalam berbisnes selama ini. Satu rasa yang muncul di minda hamba ini;
masih ada rupanya manusia yang sanggup menggunakan nama orang lain untuk kepentingan diri sendiri. Menumpang populariti orang lain untuk mendapatkan duit secara mudah. Tidak pernah terfikir ke orang jahat itu bahawasanya dunia ini kecil sangat, bila-bila masa boleh berjumpa dan saling mengenal. Dunia yang landasannya teramat sempit bagi orang yang tahu hukum-hakam dan teramat luas bagi orang yang ada cita-cita untuk menongkat langit. Oleh itu beringatlah sebelum terfikir untuk menipu orang ramai dengan menggunakan nama dan pengaruh orang-orang tertentu. Tembelang busuk itu mudah sahaja pecah berderai bila tiba masanya….
Melalui apa yang diluahkan, hamba tahu sangat yang awak tengah geram+marah yang amat ketika ini, jadi bawalah bersabar dengan permainan-permainan alam perniagaan bentuk itu. Apa pun, pada yang menganiaya tu, minta-minta bertaubatlah. Usah menjaja nama orang lain untuk mendapatkan wang. Carilah kelebihan diri sendiri untuk hidup senang!
Untuk awak, teruskan apa yg sudah lama anda rancangkan…jangan menoleh ke belakang lagi. Jangan biarkan situasi yang berlaku sekarang ini sebagai penghalang langkah seterusnya. Hamba menyokong dalam diam, walaupun sebelum ini hamba sedikit membangkang idea awak itu. Semoga berjaya dan beroleh keberkatan dalam berbisnes!
Berita yg terbaru hamba ketahui, dia dikenakan dalam bisness nya. Alahai..kesian sungguh sebabnya sampai menjatuhkan aib dan kredibiliti serta kejujuran dia dalam berbisnes selama ini. Satu rasa yang muncul di minda hamba ini;
masih ada rupanya manusia yang sanggup menggunakan nama orang lain untuk kepentingan diri sendiri. Menumpang populariti orang lain untuk mendapatkan duit secara mudah. Tidak pernah terfikir ke orang jahat itu bahawasanya dunia ini kecil sangat, bila-bila masa boleh berjumpa dan saling mengenal. Dunia yang landasannya teramat sempit bagi orang yang tahu hukum-hakam dan teramat luas bagi orang yang ada cita-cita untuk menongkat langit. Oleh itu beringatlah sebelum terfikir untuk menipu orang ramai dengan menggunakan nama dan pengaruh orang-orang tertentu. Tembelang busuk itu mudah sahaja pecah berderai bila tiba masanya….
Melalui apa yang diluahkan, hamba tahu sangat yang awak tengah geram+marah yang amat ketika ini, jadi bawalah bersabar dengan permainan-permainan alam perniagaan bentuk itu. Apa pun, pada yang menganiaya tu, minta-minta bertaubatlah. Usah menjaja nama orang lain untuk mendapatkan wang. Carilah kelebihan diri sendiri untuk hidup senang!
Untuk awak, teruskan apa yg sudah lama anda rancangkan…jangan menoleh ke belakang lagi. Jangan biarkan situasi yang berlaku sekarang ini sebagai penghalang langkah seterusnya. Hamba menyokong dalam diam, walaupun sebelum ini hamba sedikit membangkang idea awak itu. Semoga berjaya dan beroleh keberkatan dalam berbisnes!
Friday, July 31, 2009
bila balik kelate
acik dan cik pah...bila dah abis pilih tudung bawal...beralih pulak pd songket...adui....ni la semua kerjanya bila balik kelate...perkara utama...jom soping...hamba ikut je, pantang diajak. Teraju utama adalah acik, kalau dah dia berkenan, berdozenlah dia beli. Seingat hamba hari tu saja dia beli 30 helai tudung bawal. Aduh...hamba yg melihat keligatan dia memborong pun geleng kepala.
Kalau dah banyak memilih. sure le lamakan...sampai naik boring pakcik yg menunggu, maklum le...dari satu ke satu kedai kain, pilih-pilih selagi ada peluang. Hamba pulak, tukang tunjuk dan tukang pujuk..."ha cik, yg ni cantik, yg ni lawa, yang ni murah..harga boleh runding.." cam hamba pula yg jadik tokey kedai masa tu...pening kepala acik...
Thursday, July 30, 2009
Bila Acik & Lili soping
Gambar ni diambil masa g bandung tahun sudah, tersepuk kat dlm camera je, tiba-tiba hari ni gatai tangan nak tepet kat sini. Sebenarnya lebih kepada penawar utk acik yg skrg ni ada kat hospital...ni ubat segala penyakit chik...almaklum le anak buah acik yg ini mmg tau apa ubat sakit acik skrg ni. Jadinya...saya ubatkan dgn gambor2 nih semualah. Kan ari tu acik ajak saya lagi sekali g bandung tapi saya tolak...rasa bersalahlah pulak.
Utk acik, cepat sembuh yek...nanti kita g jalan lagi...
Tuesday, July 14, 2009
Betul ke tidak...
Alahai...tak sangka durian dengan nangka ni dekat-dekat. Sama-sama kuat baunya. Buah durian ni pulak tidak bermusim. akan ada dan ada je nanti, melilau di depan mata. Almaklumlah musim luruh! Masa mulu-mula perasan tadi, nak ketawa pun ada. Gara-gara tak pernah abik tahu pun akan kewujudan durian ni. Sebab hamba bukan pemakan durian yg tegar. Lebih kepada suka memilih durian aje...yg terbaru pun, suku sakat durian yg kat tv tiga suku tu je yg hamba tengok. Itu pun tiap mlm jumaat je, gara-gara nur kasih! yg durian jenis lain...nan adooo...hamba selalu tak berkesempatan nak berkenduri dorian. Sebabnya; 611 memang dekat di hati dan di mata!
Tadi dok belek2 majalah eh...heh...membutang mata hamba dok baca pasal durian ni. Pastu tertacap kat gambo durian pulak. Aik...cam kenai aje...hati berdetik, macam nangkalah...baca nama...dah keturunan sama. Durian dengan nangka adik beradik la..
Yang membezanya sikit saja. Buah durian ni kulitnya licin, yang buah nangka ni cacat tang permukaan, sikit je. Tak terjejas pun. Almaklumlah, dilarang makan udung…nangka makan, dilarang makan sotong, pun nangka makan…abis tu kulit nangka ni memang boleh kalahkan tajamnya duri dorian…pantang salah makan…sok sek..sok sek
Dari hati; Ya ampun adik-adik ku sekalian…hamba sekadar berceloteh....
Tadi dok belek2 majalah eh...heh...membutang mata hamba dok baca pasal durian ni. Pastu tertacap kat gambo durian pulak. Aik...cam kenai aje...hati berdetik, macam nangkalah...baca nama...dah keturunan sama. Durian dengan nangka adik beradik la..
Yang membezanya sikit saja. Buah durian ni kulitnya licin, yang buah nangka ni cacat tang permukaan, sikit je. Tak terjejas pun. Almaklumlah, dilarang makan udung…nangka makan, dilarang makan sotong, pun nangka makan…abis tu kulit nangka ni memang boleh kalahkan tajamnya duri dorian…pantang salah makan…sok sek..sok sek
Dari hati; Ya ampun adik-adik ku sekalian…hamba sekadar berceloteh....
Wednesday, July 8, 2009
Sombong ke???
Aku rasalah kan, dah lama juga dah aku dok kat recp. ganti si farah bila dia nak pergi makan@ bercuti…Tapi kan, hari ni baru aku ‘terjaga’. Tetiba ada seorang lelaki ni yang memang tak pernah aku kenali seumur hidup, datang kat opis ni…boleh dia cakap aku SOMBONG!. Tang mana sombongnya aku, pun aku tak tau, sampai dia boleh keluarkan perkataan cam gitu sekali. Nak suruh aku sambut kedatangan dia bak PM ke? Huh….Sakit betul hati aku. Memang tak puas hati nih....
Aku rasa…tak terkasar bahasa kalau aku kata dia yang kurang ajar. Sebelum ni mana pernah orang datang ke pejabat ni, terus duduk tanpa dipelawa atau sekurang-kurangnya berdiri kat depan kaunter dan bercakap sepatah dua sebelum aku pelawa duduk. Ni tak…masuk je terus meluru duduk kat sofa depan tu. Yang aku pulak masa tu tengah sibuk…mana nak perasan siapa yg masuk. Dalam otak aku masa tu, mati-mati dok ingat staf opis sini, sebabnya hanya staf-staf sini je yang selalu masuk dan terus meluru duduk depan tu. Orang luar mana pernah buat cam gitu. Aku rasa dia yg memecah rekod orang datang ke opis ni yang paling KA. (hehehehe..elok la tu, dia kata aku sombong, aku kata dia kurang ajar). Ada ke masuk rumah orang terus duduk tanpa dipelawa. Lebih teruk lagi, tuan rumah tak sedar pun akan kedatangan tetamu tuh!
Terus aku call kak zah, cerita dgn dia…berdekah-dekah kak zah ketawa….kata kak zah “dia kata ko sombong?” hahahahaha…lagi sekali kak zah ketawa. Aku bengkak je. “Lili…org tu akak rasa tak cukup waras la, yg ko g layan buat apa?” Duhsss…kak zah lagi parah…dikatanya org tu tak waras pulak dah. Ok..ok cukup..cukup…banyak benar dah mengata org…dosa tak terampun nanti…..
Hmmm….aku dok pikir nih, tang mana sombongnya aku?
Aku rasa…tak terkasar bahasa kalau aku kata dia yang kurang ajar. Sebelum ni mana pernah orang datang ke pejabat ni, terus duduk tanpa dipelawa atau sekurang-kurangnya berdiri kat depan kaunter dan bercakap sepatah dua sebelum aku pelawa duduk. Ni tak…masuk je terus meluru duduk kat sofa depan tu. Yang aku pulak masa tu tengah sibuk…mana nak perasan siapa yg masuk. Dalam otak aku masa tu, mati-mati dok ingat staf opis sini, sebabnya hanya staf-staf sini je yang selalu masuk dan terus meluru duduk depan tu. Orang luar mana pernah buat cam gitu. Aku rasa dia yg memecah rekod orang datang ke opis ni yang paling KA. (hehehehe..elok la tu, dia kata aku sombong, aku kata dia kurang ajar). Ada ke masuk rumah orang terus duduk tanpa dipelawa. Lebih teruk lagi, tuan rumah tak sedar pun akan kedatangan tetamu tuh!
Terus aku call kak zah, cerita dgn dia…berdekah-dekah kak zah ketawa….kata kak zah “dia kata ko sombong?” hahahahaha…lagi sekali kak zah ketawa. Aku bengkak je. “Lili…org tu akak rasa tak cukup waras la, yg ko g layan buat apa?” Duhsss…kak zah lagi parah…dikatanya org tu tak waras pulak dah. Ok..ok cukup..cukup…banyak benar dah mengata org…dosa tak terampun nanti…..
Hmmm….aku dok pikir nih, tang mana sombongnya aku?
Subscribe to:
Posts (Atom)
