Thursday, February 24, 2011

thanks laling...

Kenyang! Thanks kawan serumah, sambal udang ni sedap sgt. Tima kasih seribu sayang ya darling sbb rajin memasak utk makan malam kita malam tadi. Dan sampai ke siang ni, masih mengulang makan sambal udang tu. Siap bawa ke opis ni…sbb spt biasa, kalau kat opis, selalu biul…tak tau nak makan apa…dah jemu dgn segala makanan yg kat kedai depan ni. Pilihan sgt terhad dan hampir ke semua restoren, menyediakan menu yg sama setiap hari.

Buat teman serumah itu…saya memang surrender dgn abang…kalau bab memasak, abang lebih pandai dan cekap drp saya…saya kalu nak memasak, kena telefon ma dan lebih teruk kena buka buku resipi. Tapi teman serumah ini pula, main campak-campak je dalam kuali, tapi masakan tetap meletup. Hehehe…ada harapan lepas ni kita buka restoren, abg jadi tukang masak, saya tukang jaga duit…..:) :)

Nampaknya lepas ni, saya kena lebih giat lagi belajar memasak…

Dan malam tadi juga, buat kali kedua. Kaki mula cramp…sakit yg amat. Baru diketahui betapa sakitnya rasa disaat urat-urat betis menegang dan kejang. Terasa sampai ke siang ni. Terima kasih juga buat teman serumah…sebab rajin mengurut dan begitu prihatin, sekali saya mengaduh di malam buta tu, abang dah terbangun dan terus mengurut kaki saya dalam mamai-mamai tu…


Tuesday, February 22, 2011

Minggu ke 19

Sedar tak sedar kandungan dah masuk minggu ke 19. Adakalanya sudah terasa gerakan baby. Syahdu dan sungguh kami teruja. Tak sabar menunggu kelahirannya. Mengambil kira ‘kata-kata’ orang tua supaya jangan lagi beli persiapan untuk baby, maka kami pun melengah-lengahkan masa. Cuma bila ada masa terluang, rajin juga kami menjengah ke butik-butik baby di sekitar sini. Sekadar window shopping. Namun setiap kali membelek baju-baju baby..hati tergerak dah nak beli. Nasib teman serumah tu pandai cari alasan supaya aku tidak memborong lagi pada minggu sudah.

Awal bulan lepas masa balik kampung, aku dah tengok kain barut perut baby yang MIL tengah jahit. Masa tu dah beberapa helai yang siap. Rajin sungguh MIL tu menjahit sendiri barut perut untuk cucunya. Apabila lihat kain sekecil itu, terus tak sabar nak timang anak…J

Juga, sudah dua kali bertemujanji dengan Klinik Kesihatan. So far, mak dan baby, dua-dua sihat walafiat. Alhamdullilah. Cuma HG je rendah sikit daripada yg 1st check up tu. so nurse bagi Iron tablet dan suruh aku perbanyakkan makan buah-buahan dan sayuran hijau…

Kalau nak ikutkan keadaan masa ni, memanglah hari-hari aku dah gasak makan buah. Dulu bukan kesukaan aku makan buah dan sayur ni, tetapi sejak mengandung ni, aku amalkan hari-hari makan buah. Boleh pula aku menelan buah! Hairan bin ajaib….

Sepanjang kehamilan ni juga, baru minggu lepas dan terbawa-bawa ke minggu ni, selsema dan batuk silih berganti. Kalau setakat selesma aku boleh lagi tahan, ni yang batuk dok berulang ni yang tak tahan. Suara pun dah tak nak keluar…serak je memanjang. Agaknya sebab cuaca panas sangat sejak kebelakangan ni. Apa yang membanggakan diri sendiri, aku masih lagi berjaya mengelakkan diri dari mengambil MC…itu kira percapaian yang bagus…hehehehe…

Dahulu, sebelum nak mengandung aku takut sangat sebab takut sakit belakang. Slipped dics kat bahagian bawah belakang tu dari dulu sampai kini, aku biarkan begitu sahaja. Sedangkan sudah beberapa orang doktor pakar, masing-masing menasihatkan aku supaya menjalani pembedahan membuang disc yang terkeluar tu, tapi aku masih berkeras tidak mahu melalui sesi pembedahan tu. Alhamdullilah apabila aku berjaya mengurangkan kesakitan dengan beberapa bulan menjalani sesi fisioterapi dan mengurut. Selepas fisio dan mengurut, aku sudah boleh berkerja seperti biasa. Cuma, elakkan mengangkat barang berat, berdiri serta duduk terlalu lama…

Kebimbangan kembali ada selepas aku mengandung ini….harapan serta doa aku tiap kali lepas solat, minta dipermudahkan jalan selama mengandung ini. Diberikan kesihatan yang baik dan kesakitan tulang belakang mungkin akan berlaku selepas kandungan semakin membesar. Dan doa aku, biarlah aku berjaya mengatasi kesakitan itu dengan semangat yang kuat demi untuk melihat zuriat sendiri dilahir dan dibesarkan….moga-moga tiada kesakitan di bahagian tulang belakang ini nanti….Insya-Allah…

Monday, February 7, 2011

mencoret apa yang dirasa

Malam selasa lepas secara mengejut kami balik kampung
mak jah meninggal dunia. Al-Fatihah utk arwah.
bertolak jam 1.30am sampai Ketereh jam 8am pagi
sempat berhenti sarapan dulu sebelum ke rumah arwah
tercapai hajat aku nak makan nasi berlauk ore kelate...Alhamdullilah

hampir 5 hari di kampung
berulang alik la dr rumah kolam ke panggung
kalau dulu, balik satu umah je
sejak dah berdua, kena bergilir-gilir
umah sendiri dgn umah mak mertua
kita buat adil dan saksama.....

paling best dapat makan nasi berlauk setiap pagi
fuh...puas hati
dan sepanjang kat kampung, datang perangai baru
siang malam pagi petang
nak makan nasi bungkus je
kesian mak-mak sedara, buat kenduri tapi bahagian aku
demo tu kena bungkus macam kat kedai
siap bungkus dgn daun pisang, kena pula masuk dalam beg plastik
...ala-ala beli kat kedai gitu
mengada-gada sungguh!
nasib ramai yang melayan

Ahad, petang nak bertolak balik KL
pilih petang sebab nak elak jam
konon-kononnya la...
sedar tak sedar, dari machang ke kuala krai dah 3 jam
gara-gara orang pakai uniform buat road block
konon-konon demo tu nak pantau orang yg potong Q
tapi malangnya...jam teruk yg dapat
cerdik sungguh depa ni....
terus semua org makan roti bersapu jam sepanjang jalan

jalan terus, macam okey je walaupun kereta bertali arus
berhenti kat r n r gua musang pun
kereta penuh, nak parking pun susah
lepas dah solat, makan
terus sambung perjalanan
masa tu dah 8.15 malam

masa nak sampai ke bentung
dari raub lagi dah nampak ekor jam
cerah je lampu berkelip-kelip
depa semua dok main tekan brek
lantas inche shahrul bagi pilihan
nak join pesta jam ke nak lalu jalan gelap
aku kata...kita cuba jalan gelap
begitu berani ya....

lantas terus belok kereta ke jalan mempaga
jalan alternatif ke kl
agaknya ramai orang tak tahu jalan tu
gelap gelita, kereta aku je yang lalu jalan situ
sekali sekala berselesih dgn kereta dr arah bertentangan
dalam hati tak berhenti baca ayat kursyi

tapi serius
jalan dia elok je, takde pecah-pecah
sedap je memecut...cuma gelap je
masa sampai kat pekan dia
aduh...cantiknya di malam hari
lampu bercahaya segenap pelusuk
lalu betul-betul depan penjara bentong

terus masuk haighway karak
jalan macam clear je lagi
tup-tup...masa sampai kat simpang dari arah bentung tu
kami pun join sama pesta cahaya
masa tu dah jam 12 tgh malam
terkedek-kedek lah kami mengikut kura-kura merangkak
dari detik ke detik jarum berdetik...macam tu juga gayanya
aku rasa, kalau merangkak lagi laju kut
maka, ikutlah kami arus perdana....
terkedek-kedek macam itik pulang petang

sedang terkedek-kedek
terkejut yang amat
bumper kereta dihentam orang belakang
agaknya driver tu tertido kut...
tu yang selamba badak main hentam kereta aku

lagi slamber muka inche shahrul
sedang aku dah gelebah badak
tak pernah lagi aku aksiden ni
biar dah 12 tahun dok ulang alik kl-kb

lagi selamba si pelanggar pengecut...
dalam jam-jam sempat dia mecilok dari kereta ke kereta
terus lesap menghilangkan diri
perlahan-lahan kami berhenti di tepi jalan
sedang ketika itu
dah banyak kereta tersadai
yang kebanyakan bonet dah ternganga
dalam hati berdoa
jangan la teruk bumper wira tu
kang tak pasai-pasai
dengan kami-kami tersadai kat bukit karak

Nasib baik tak ada apa yg rosak
wah...tahan betul wira tu walau dihentam honda
lurut nafas lega...
sambung balik perjalanan
nasib dapat lalu jalan bertentangan
yang pihak highway buka sebelah sini
laju sikit la gerakan kereta
dan akhirnya...jam 4.30am
kami sampai rumah dengan jayanya
sejarah baru kami catat
13 jam perjalanan pasir putih - kuala lumpur
syabas mr sahab....

sebaik sampai
aku dapat kerja baru
jadi tukang urut di pagi buta
akibat belakang inche suami
yang dah nak senget sebelah
kesian dia; inche shahrul

tu la...hari tu masa nak balik
yakin je jalan tak jam
tak main agak-agak
terus pilih kereta manual dia

kalau yang aku punya tu auto
boleh la bawa bergilir-gilir
yang aku pula...haram sampai lo ni tak reti bawak kereta manual
maka, gasaklah dia sorang-sorang bawak kereta malam tadi

sempat le tido barang 2 jam
dan pagi ni
dengan badan separuh letih
tetap gagahkan diri datang opis
sebab kerja masih ada yang pending
doktor belum hantar lagi artikel dia
terus doa dalam hati
minta-minta masuk opis pagi ni
dah dapat emeil pasal artikel tu dari doktor
biar settle semua yang bahagian aku
baru senang nak buat kerja lain pula


tapi sayangnya...
datang-datang kerja
kena dok bawah
ganti tempat orang mc pula dah....
aduh...hancur lumat ati aku
dari nak settle kerja sendiri
terus hilang mood di pagi hari ni....
kalau tau kena wat kerja orang
baik haku pun mc sekali ***kata hati yg jahat***
hahahahahah....huaaaaaa ~ ~ ~ menangis kepiluan
nasib ko la labu.........

sedang enak merapu ni
kak ema lalu depan mata
dia minta artikel doktor tu...gelabah mak...
tapi sungguh
kat bawah ni, payah nak buat kerja aku tu
banyak gangguan
semetelah sistem tak bersambung kat pc bawah ni
sedang pc cabuk ini pun
hanya lulus dgn nyawa-nyawa ikan je...

janji kak ema
esok, pagi-pagi saya hantar story tu...
ya ampun...

tpi jgn lagi esok datang kerja
kena lagi sehari dok melangut kat bawah ni
lagi mc lagi mc
harus esok aku terajang
apa yang ada depan mata
wat-wat garang gitu...hehehehe 

Tuesday, January 25, 2011

rasa nak cuti dan cuti saja

Hati sedang mengelupur nak g shopping. Nak beli beberapa helai seluar dan baju sendiri. Asyik pakai baju yang sama je, muak juga…sebab setiap pagi dok termenung depan almari yg takde pintu tu..belek-belek…baju yang muat dgn badan sekarang ni tak banyak dah pun. Yang ada hanya yg masa saiz M dulu…tika berat badan hanya 42 kg…skrg ni berat dah mencecah 50.9 kg masa last timbang masa g check up hari tu. Haruslah baju dan seluar banyak yg dah tak muat….

Masa pula suntuk sangat…sampai nak g mid valley pun tak sempat. Hari kerja jgn haraplah, lunch time sejam cukup sekadar utk mengisi perut sahaja. Hari minggu pula, sejak sebulan kebelakangan ini, memang sibuk yang amat…semetelah inche suami asyik kerja sahaja…weekand minggu lepas pun dia kerja…ada projek baru…dan dengar-dengar, tak lama lagi dia kena ke India utk 3 bulan…adoi…lamanya…dah cuak rasanya ni…sop..sop…sop…(lap air mata awai2 ya)

Memandangkan minggu depan CNY, dengan berbekalkan cuti masih ada lagi 5 hari utk dihabiskan sebelum Mac ini, maka aku dengan selambanya mengisi borang bercuti…yeh…mudahnya lulus…harus CNY aku dpt bercuti selama seminggu. Masa senggang nak menjelajah shopping complex…ada sesape adik2 nak ikut???? Abg shahrul hang kena kerja lagi masa tu agaknya, jadi jom kita adik beradik merempit ke Mid dan Sogo…) Mastura: jom kita g jalan TAR, skodeng barang nak kahwin nanti….masa tak lama lagi, bulan lima dan seharusnya persiapan boleh dimulakan dari sekarang…jom, ma belanja, badrul bayarkan…hehehehe…

Ni dok merepek…tak sedar diri…sedang satu habuk pun artikel tak anto lagi kat kak ema…sedap duduk weh, memandangkan bos di singapore 3 hari ni…itu yang aku best je dok merapu ni…pagi tadi sedap je dok menaip utk ruangan sekacip pinang tu, sedar2 suasana bising dari bawah, rupa-rupanya kengkawan dok sibuk claim hadiah masing-masing. Hadiah cabutan bertuah yang dapat masa annual dinner kat PD malam sabtu lepas. Rezeki aku tahun ni dapat printer absson plus dgn voucher food di prince hotel…printer tu nak wat gapo pun aku tak tau la…orang lain dapat lagi best, ada dapat tv plasma 32 inci samsung, rantai reflessia rm 1000..itu antara barangan idaman semua orang lah…ditengok-tengok, besor2 juga hadiahnya tahun ni…pendek kata semua tersenyum lebar lah…puas hati. Aku pun tersenyum juga…dpt printer yg rasanya setahun sekali belum tentu aku gunakannya….huhuhu…apa pun itulah rezeki…voucher tu pula bole la guna utk sambut besday abg sayang nti…


Wednesday, January 19, 2011

merapu bin meraban

asal buka je blog nak membebel
ada je benda menghalang
terus lupa apa nak menceceh
maklum otak dah separa slow
pantang ada perkara melintang
terus jadi pelupa

tutup dulu la
buka kendian pula
kut kut ada cerita basi nak tulis.....

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

kata nak tutup terus ada cerita baru...

21-23 Jan 2011 - ada team building kat regency hotel port dickson. Nampak gaya kena pergi juga ni. Biarpun sekadar dapat join depa semu dalam indoor akiviti je. Outdoor mmg aku dah out awal-awal la. Tak nampak gaya la aku nak terkinja-kinja melompat cam tahun 2007 tu. Mak dah angkat bendera tak de color awal-awal tahun lagi...

Pergi juga ni pun sebab nak cergaskan diri sendiri yang dah makin berlemak ni. Lemak tepu kut kalu kat rumah....pemalas yang amat sekarang ni. kerja umah banyak yg inche suami buat, aku bnyk membuta je, tak tau la kenapa...pantang jumpa bantal terus zzzzzz....tapi kalu kat opis, dalam kategori rajin lagi kut....hehehe..sebabnya, sepanjang tempoh 13 minggu mengandung ni, hanya mc sehari sahaja...itu pun sebab g check up... alhamdullilah, Allah berikan kesihatan & semangat yang cemerlang....kata big boss sebab aku jenis yang rajin berkerja, tu yg bersemangat je nak datang kerja tiap2 hari. Kata badrul pula, kalu kak ili demam ke sakit ke, anto je pergi opis, terus sihat...(biar pun datang kerja, kadang-kadang tu kena buat kerja orang lain...hahahaha...padan  muka...rajin sgt, rasakan!)

dah merepek la pula....adussssss...

Tuesday, January 4, 2011

Tahun seribu rahmat

Baru nak buka jendela rumah ni....aduhai masa, sungguh cepat berlari.  Meninggalkan pelbagai kenangan manis di tahun lepas. Dan tahun ini aku sambut dengan hati riang.....

2011, Alhamdullilah dan syukur kepada Allah kerana memberikan aku nikmat kehidupan ini. Dipanjangkan umur dan dimurahkan rezeki yang melimpah ruah. Alhamdullilah.

Minggu lepas balik kampung.....seronoknya berada di sana biarpun hujan mencurah-curah tanpa henti hari demi hari. Seronok melihat rintik demi rintik membasahi bumi. Sempat dibawa berjalan keliling kampung oleh inche suami...meronda kampung dengan motor...dibawanya ke tempat dia selalu bermain masa kecil-kecil dahulu, kebun getah dan sungai menjadi port istimewanya...mungkin kerana hati aku yang sukakan suasana kampung, maka keseronokan menjelajah itu terasa sampai kini. Terasa jakun melalui denai-denai serta kebun getah yang cantik tersusun...sebabnya di kampung sendiri, payah nak jumpa kawasan seperti itu. Sungai yang jernih, airnya yang deras mengalir dan kesejukan melalui lorong-lorong kecil kebun getah. Hati terpana! Dalam keseronokan aku meneroka kawasan mereka, tercuit hati melihat sesetengah penduduk kampung yang tidak dapat keluar menoreh, sedangkan ketika itu harga getah tengah memuncak. Aku pula yang terasa menanggung kerugiannya....heheheh.............

Sabtu majlis pertunangan adik ipar, Niza ....tahniah Niza, semoga apa yg dihajati dan dicita-citakan akan terlaksana dengan jayanya. Fazly, terima kasih sebab bawa ikan puyu jeruk utk Kak Lili :) ...tahun ini, dua majlis kahwin akan diadakan....6 Jun, Mastura sudah tetapkan tarikhnya manakala Niza masih dalam perbincangan...Dua-dua majlis ni aku kena ambik bahagian....

Cerita pasal kahwin, hehehehe....sampai ke hari ini, aku masih lagi mendapat hadiah kahwin...kelakar la, sedangkan sudah hampir basi...Terima kasih Kak Lily Haslina Nasir....biarpun sebelum kahwin hari tu dah banyak yang kak Lily menaja;.bunga telur dan juga bekas bakul yang istimewa itu. Sudah berlebih-lebih hadiah daripada akak...malu dah nak terima ni! Apa pun, koleksi yang akak bagi hari ni sangat cantik...dan kegilaan saya mengumpulnya semakin menjadi-jadi.

Semetelah masa balik kampung hari tu, dengan muka tak tahu malunya...aku minta pinggan antik mak (nenek) yang berdozen-dozen tu....teruja aku apabila mendapat koleksi bunga kangkung kuning....sedang baru beberapa minggu aku tengok di Amcorp Mall...satu pinggan tu mencecah RM 20....kegilaan yang menghabiskan duit. Tetapi hati leka membelek satu demi satu.......................... 

Apa pun...2011, lebih mendebarkan...untuk melalui saat-saat manis bergelar ibu. Alhamdullilah…aku melalui fasa kehamilan yang baik…tanpa morning sickness yang teruk, sebabnya aku dah booking sebelah malam…hampir setiap malam, selepas makan….akan selamatlah semua makanan itu ke dalam singki…sungguh terbalik. 

Dengan hidung yang super aktif…mudah berbau. Kesian inche suami, malam tadi dia dah buangkan pintu almari kat dalam bilik, ditelaknya di bilik sebelah...sebabnya aku tak tahan dengan bau kayunya yang menyengat hidung sehinggakan saban hari aku tahan muntah Yang peliknya…hanya pintu itu sahaja…apabila tinggal almari berbogel tanpa penutupnya, elok sahaja hidung aku ni bernafas….ada ke patut…pintu almari tu yg aku buat musuh! Macam-macam kerenah….kesian teman serumah itu….melayan fiil yang pelbagai ini….

Friday, December 17, 2010

Bengkel Penulisan bersama JS

Ahad lepas 12122010 aku berpeluang ke Bengkel Penulisan Kreatif anjuran Jemari Seni Publishing Sdn Bhd dengan kerjasama UKM dan bertempat di UKM juga.

Bengkel sehari suntuk itu sangat-sangatlah seronok. Banyak yg dapat kami pelajari. Perkongsian ilmu daripada Kak Su (Noor Suraya) tidak terbilang rasanya.

Banyak yang aku belajar daripada situ. Kak Su yang tidak lokek ilmu memberi panduan demi panduan kepada kami yang baru mahu berjinak-jinak dengan bidang penulisan ini. Satu persatu ilmu dicurahkan. Sungguh berterima kasih kepada mereka semua.

Kak Yah yang sporting amat seronok berbicara dengannya. Alahai...lembut-lembutnya dia, selembut wajahnya jua.

Penulis-penulis jemputan yang bertindak sebagai fasilitator yang hadir pada hari tu juga best. Sporting la mereka semua ~ berkongsi ilmu tanpa sempadan. 

Keseluruhan bengkel itu....ia amat-amat memuaskan. Rasa tak puas dan nak tambah je masa...(bengkel ini percuma sahaja) - Sungguh aku pelik apabila tiada bayaran dikenakan. Dan sebaik kami bertanyakan kepada Kak Su dan Saudara Imaen...jawapan mereka mempersonakan hatiku. Ya, mereka sungguh mulia, memberi ilmu kepada kami tanpa mengharapkan wang ringgit sebagai pulangannya....terima kasih seribu kali dan semoga Allah memurahkan rezeki kalian berlipat kali ganda lagi selepas ini...Amin....

p/s: walau baru seharian pertemuan itu...sudah dapat merasakan 'kasih-sayang' dikalangan mereka. Cara Kak Su amat menyentuh hatiku....terima kasih Kak Su, Kak Yah dan mereka yang terlibat pada hari tersebut.
 
~ siap dapat sijil lagi tu ~