Friday, May 25, 2012

7 kalimah sentiasa di hati

Assalamualaikum dan salam Jumaat yang indah dan permai ini.

Saya adalah salah seorang peminat Dato' Ustazah Siti Nor Bahyah Mahmood. Sering mengikuti rancangan Semanis Kurma di TV9. Suka dengan cara ustazah dan ustaz berbicara tentang topik yang merangkumi pelbagai aspek kehidupan. Banyak yang kita boleh ambil iktibar dan jadikan panduan dengan pengalaman para jemputannya.

Saya juga mengikuti pekermbangan ustazah melalui FB...setiap kali ustazah post sesuatu di wall...saya teruja membacanya walau tak pernah sekalipun tinggalkan jejak di situ. Saya baca dan kadang-kadang saya save kan dalam saya punya personal folder.

Setiap petang pula, semasa dalam perjalanan balik kerja, kami dengar Suria FM. Kat situ pun ada juga. Slot Semanis Suria. Jadi boleh dikatakan, hari-hari jugaklah saya mendengar suara ustazah yang lembut itu.

Hari ni saya terasa manisnya kalau saya dapat tampalkan di sini post terbaru dari Ustazah di wall FB beliau. Untuk peringatan saya dan kita semua...yang terbaca blog ni. 


7 kalimah yang perlu diucap dan dihafal.

Sesiapa yg mengamalkan dan menghafal 7 kalimah ini akan dimuliakan oleh Allah dan Malaikat serta diampunkan dosanya.

1. Membaca Bismillahirrahmanirrahim setiap kali hendak melakukan sesuatu.

2. Mengucapkan Alhamdulillah,setiap kali selesai melakukan sesuatu.

3. Mengucapkan Astaghfirullahhal Azim ketika tersalah.

4. Menyebut Insyallah, jika ingin melakukan sesuatu di masa hadapan.

5. Mengucapkan Lahaulawala guwata billah, apabila tidak dapat melakukan sesuatu yg agak berat atau melihat sesuatu yg buruk.

6. Mengucapkan Inna Lillah hi Wa Inna Ilaihi Rajiuunn, jika menghadapi musibah atau melihat kematian.

7. Membaca Laa Ilaa Ha il lalloh sepanjang masa siang & malam.

Amalkan. Insya-Allah, tergolong dikalangan insan yang hebat. Aamiin

Nota: Minta dihalalkan ilmu yang saya copy & paste ke sini.  

 

No comments:

Post a Comment