Sunday, April 25, 2010

Diari minggu ini

Minggu ini...minggu penuh dengan kursus. Kiranya selang dua hari aku berkursus...walau kursus apa pun, sungguh rasa seronok semuanya apabila hampir seharian mendengar ceramah yang penuh dengan pendidikan dan gelak ketawa.

Rabu, dihantar oleh opis untuk menghadiri The Secretaries & Administrative Professionals Seminar & Luncheon di Legend Hotel. Jam 6.45am sudah keluar rumah, ke opis menjemput kawan2 yang mahu ikut sama naik kereta aku. Jalan jam menghala ke sana, tu pun nasib baik aku mencilok saja di jalan short cut oum.Jam 8.15am baru sampai di hotel. Aduh mengah betul...sebabnya aku parking di hentian putra. Sungguh aku takut mahu mendaki tingkat demi tingkat parking kereta di hotel tersebut.

Tengah hari dihidangkan dengan nyanyian Aisyah sambil melayan makan yang enak-enak. Kenyang biarpun aku hanya makan sikit-sikit, sekadar merasa sahaja...Lucky draw...huh...semua hebat-hebat hadiahnya, tapi seperti biasa, aku tak pernah bertuah pun setakat ini. Putih mata je tengok orang bawa balik macam-macam hadiah, dan yang paling aku berputih mata adalah make up Mac bernilai RM 400 dan kalung mutiara Refflesia bernilai 1K. Satu persatu nombor di sebut oleh sharifah shahira, hmmm...haram aku tak berlucky....betul-betul berputih mata!

dan...

sabtu dan ahad....pun jua aku berkursus. Dua-dua hari memerlukan kehadiran tepat pada jam 8am. maka apa lagi...sungguh berlemak dan berkrim bila org yang buatkan semuanya, sedang aku datang dgn melenggang kangkung. Ingatkan akan mengantuk sepanjang kelas itu, tapi dek kehebatan para penceramah dan ayat-ayat spontan serta contoh-contoh yang diberikan...membuatkan kami semua tidak kering gusi, ketawa dan ketawa sahaja.


Macam-macam gelagat yang dapat ditemui...macam-macam ragam, lantas aku berfikir......terlampau muda sangat pun tak elok juga. Nampak macam kurang cerdik lagi tapi sudah mahu menggalas beban, ketika masa rehat aku suka memerhati gelagat peserta lain, sambil makan, sambil cuci mata dan otak sekali. Seketika aku bersuara ..."kesian saja tengok budak-budak ni, muda-muda lagi sudah berani....." dan seorang peserta kursus yang ada sebelah aku ketika itu, terkelip-kelip matanya....ni sure dia kata dalam hati "oooo...patutlah dia pun abik masa yang lama...begitu rupanya pemikirannya selama ini...".hehehe....aku mcm dpt baca apa yg ada dalam hati peserta sebelah aku itu. Last-last dia diam! Dan aku tersedar...terus mengunci mulut. Jauhnya aku mengomel dlm tak sedar. Apa-apa pun...semuanya datang dari Allah...

Terima kasih utk bos di opis..yg memberi peluang aku berkursus pada rabu lepas. Enjoy menghadiri kelas seperti itu, banyak yang dapat dipelajari drp moderator-moderator yang diundang. Berkongsi kejayaan mereka satu persatu, petua kecantikan, kesihatan dan penampilan diri. Ada yang lantang dan ada yang lembut dan yang lebih lembut. sehinggakan satu slot, aku tersangguk kepala, menahan mengantuk.

...tidak lupa juga kpd inche shahrul yg melakukan semuanya sekali sejak dr awal utk 2 hari ini...sehinggakan aku bagaikan mem besar saja lagaknya. Sungguh, terima kasih...terima kasih kerana sanggup bersusah payah drp minggu lepas dan selama dua hari ini, seawal pagi dan petang mengorbankan masa yang panjang dijalanan,...untuk semuanya sekali....dan satu untuk awak;

'tiba-tiba...rasa yang ada lebih dari semalam dan semalam itu....'

Sunday, April 18, 2010

Diari mingguan

Hari minggu tiada apa yg sempat dilakukan. Hanya duduk di rumah menunggu sedara mara yang datang. Nurul dari politeknik PD sampai semalam. Datang nak ambil laptop pinjamnya yang dikirim melalui mastura oleh adiknya di UITM sri iskandar. Sendiri punya sudah rosak katanya...Bertuah kan budak2 belajar sekarang, masuk saja IPTA, terus mak bapak sediakan laptop...kalaulah aku pun dapat cam tu dulu...bestnyaaa...

Pagi tadi, Che ha telefon, katanya nak makan nasi kerabu mok dia hari ni, makanya pagi-pagi mok (nenek) sudah buatkan. Yum..yum..sedapnya...sudah lama tak makan nasi kerabu mok sejak dia berhenti berniaga 15 tahun dulu...sebabnya, selepas mok pencen berniaga, hanya anak-anak dan cucu-cucunya sahaja yang masakkan.

Seperti biasa, apabila Acik dan Che Ha datang, segala bagai makanan dia bawak. Acik memang terkenal dgn keenakan masakannya. Hari ni dia bawak laksa asam...yum...yum...pun sedap. Berkali-kali aku makan sampai ke malam. Sungguh sedap! Langsung tak ingat nak control makan.....huhuhu....

Tadi, sempat berbicara ramai-ramai...masing-masing plan nak g Nilai, haruslah kena ke sana mencari beberapa barang untuk keperluan nanti. Sedang sudah berapa kali sabtu aku sudah ke jln tar, mencari dan mencari, mencongak demi mencongak...sabtu itu juga sempat rembat 9 'base' serta sedikit aksesori. Padahal, lain yang aku ingin belikan ketika itu. Benda yg aku aim tu dah abis sale nya....huhuhu...walau apa pun, membeli juga benda lain, habis juga la 200 ratus hinggit.   

Seperti kata kak ti, 3 minggu lagi dia mahu ke Nilai. Mentang-mentang dia dpt mandat besor, rajinnya sampai begitu sekali. Dan semalam moksu za pun dah janji nak ikut...dan hari ni, seperti biasa, Acik memang aku takkan tinggalkan...almaklum la...mak sedara yang paling rapat dgn aku. Maka, sudah pasti dia akan ikut sekali. Semetelah Che Ha yang suggestkan supaya memborong sahaja di sana...sungguh, makcik dan pakcik aku yang ini, akan mengambil bahagian dari awal hingga abis. Maklum le, seperti kata acik dulu, aku ni anak sulong dia...heehehe...

Yg best, acik kata g bandung lagi banyak pilihan dan murah-murah...huhuhu...idak lah di saat ini mahu terbang ke sana semata-mata nak beli sedikit barang...sedang pasport aku sudah expired bulan nov lepas. RM 300 saat air di hidung ni, jumlah itu cukup besar pada aku yg bergaji 20 sen lebih sikit ni...kalau nak renew pun, haruslah lepas-lepas ni...untuk agenda lain kan....

Dan minggu depan, agenda yg wajib itu harus dipenuhi...

Saturday, April 10, 2010

Sabtu renyai-renyai

Hari sabtu baru berlalu...huh...sungguh menyesakkan apabila seharian dan separuh malam aku habiskan dengan bershopping. Tengahhari sempat ke sogo untuk membeli handbag. Konon-konon nak gantikan bag yang sangat tenat ini...alih2 melencong ke arah lain.

Sudah lama tidak menaiki komuter, apabila menuggu train dekat kl sentral, adui...terasa lamanya menunggu. Padahal tahun-tahun dulu...kenderaan itulah yg menjadi nadi pengangkutannya. Sampai di Sogo, aduh...ramainya org, nak pilih handbag pun payah...lantas aku tidak beli apa pun....sekadar jeling-jeling kios perfume...tgk harga...huh...mahalnya....takpe...takpe perlahan-lahan k!

Lantas mengatur langkah ke jakel...tapi sepanjang jalan sempat juga menyelinap di seluruh kedai kain...tertengok satu kain tu, terus jatuh hati. Sifon bertatahkan labuci coklat. Cantik sgt...harga pun boleh tahan. Tapi...kuat mengatakan, pergi Jakel dululah...kut-kut kat sana lagi banyak pilihan. Sasha yang mengikut sudah kepenatan. Maklumlah...upah MD saja padanya.

Sampai di Jekel...pun, ramainya org...terus ke tingkat atas, menuju ke tempat yg sepatutnya walau lambakan kain yang sedang dipromosi sedikit sebayak menarik perhatian. Nak beli tak nak nak beli tak nak...RM 100 utk 3 pasang. Murah jugalah kan....Pejam mata...terus ke tingkat atas. Dekat Jekel ni, sales girl mmg excellent...melayan kita dgn penuh berhemah. terima kasih.

Tapi sayang...aku tidak juga membelinya...sebab hati sudah tertarik pada yg pertama. Lagipun harga banyak bezanya dr kedai yg pertama tu. Pada aku,, harga yang pentingkan...kalau kualiti lebih kurang... harga berbeza sampai rm 150, lebih baik abik yg murahkan. jimat duit. 

Maka...terus balik. Kali ni naik Lrt pulak. Pun juga sudah banyak berubahnya...nampak sangat aku hanya menggunakan lrt setahun sekali. Balik dengan berlenggang. Langsung tak jadi beli beg, sedang beg yg ada sudah nyawa-nyawa ikan sahaja...talinya hampir putus.

Sampai rumah, bila ore sms tnya dah smpai umah belum...aku jawab dgn cerita kain tu...heeheh...suka jawab luar pada tajukkan? Nampak sangat yg aku ni gagal memahami soalan. Terus pada soalan penting...padahal nak jimat kredit, seminggu 40 hinggit..mana mak nak korek duit!

Apa pun, nak juga tanya pendapatkan...kang kalu aku terus beli nampak sgt aku gila kuasa sedang nak pakainya dia jugak. Nasib ore memang setuju...huhuhu...mahunya tak setuju, aku promosi baik punya! siap tambah-tambah lagi tu. Untung bila kita soping sendiriankan...syok sendiri dlm memilih. 1 penyakit aku kalu soping tak suka pegi reramai..nanti tak tahu apa nak beli!

Bila ore dah kata ok...harus le esok aku kena pergi semula ke jln tar...sebelum kain tu dirembat ore lain, biar aku yg dapat...rasanya lepas ni nak dpt dgn harga murah tu, kena gigit hari dulu la. Kan...dah rugi, jadi kerja dua kali berasak-asak di sana padahal masa kat kedai tu tadi boleh saja bagi tau kat ore...tetapi konon-konon malas nak kacau memandangkan ore kat tmpt kerja masa tu...sedangkan sms masuk bertalu-talu, sepatah pun aku tak cerita pasai kain tu....hampeh tul la kamu lili oooiiii. 

Apa pun esok aku nak bawak keta je...renyah rasanya bila balik rumah aku sudah kepenatan. Namun begitu, malam ni juga sempat ke IOI mall...mahu beli kasut utk Sasha....tup..tup...makan kfc. siang makan mc d, malam makan kfc...amboi....makan saja kerja no.....gemuk tgh nak datang tu, sedar-sedarlah diri lili oiii...  
  

Thursday, March 25, 2010

Buku baru

Cerita lama kuburkan, buka buku baru. Insya-Allah buku baru lebih indah dan hebat untuk dibaca dan dijadikan kawan setia. Allah telah melorongkan sesuatu yang terbaik dari kalangan yang baik-baik. Alhamdullilah.



Mana pernah aku duga. Ingatkan sekadar anak bilis rupa-rupanya dr spesis ikan emas. Diam-diam ubi berisi rupanya. Alahai…betul la tipah tertipu. Macam berdebar pula la…menunggu apa lagi yang bakal menjelma selepas ini. Satu persatu…buatkan aku ternganga!

Sunday, March 21, 2010

Sementara masa masih ada

Sekadar satu cerita di pagi minggu. Ma masih sibuk di dapur, sedang memasak sbbnya hari ni kami akan menerima tetamu. Dan aku, berkebetulan kelas ditunda ke minggu depan, so melepaklah di rumah. Ketika ini, masih mengadap laptop...membuang masa dgn mengadap FB bagai...sedang assingment berlambak menunggu masa, minggu depan kena hantar tapi aku hilang deria rasa untuk membuka buku, nak menelaah...sama juga nak masuk dapur tolong ma...pun jua aku masih di sini...apa pun, malam tadi...aku dah tolong ma buat sedikit kuih karipap...simpan dlm peti, petang nti goreng sahajalah...itu hanya bahagian aku. selebihnya...semua ma yg sediakan sampaikan balut hadiah pun, ma yg buatkan....tapi aku tolong lipat-lipat la..sebab ma buat depan aku. Hadiah tak seberapa yg sempat aku rembat di sebuah pasaraya semalam. Tapi aku berharap...ia bermakna utk si penerima! Kerana itu yang kena utamakan dalam kehidupan seharian.

Apa lagi ya....sementara masa masih ada...

dlm hati, tak sabar nak g book fair..beli buku n buku...apa pun esok dan lusa kena bertugas di sana. Peluang terhad utk aku tawaf satu pwtc. Minggu depan ada kelas 2 hari, pun jua aku tidak akan berkesempatan....makanya...tak sempat lah utk aku menghabiskan duit memborong buku....sedang saban tahun, inilah yang aku tertunggu-tunggu.

Saturday, March 6, 2010

Merapu bin meraban

Sekadar berceloteh tika jam mencecah 2 pagi...sebab tak bole nak tido...huhuhu...padahya apabila jam 1am pun masih nak mengoreng nasi(salah badrul la ni, bukan main lagi menggalakkan aku menggoreng nasi di pagi buta ni. kata dia "goreng kak, jangan tak goreng, aku tumpang sepinggan.) Badrul memang, tak de keja lain...suka bebenar kalu dengar dapur dan kuali berlaga.

Pastu tak kan lepas makan nak tido kan...so pandai2 la cari kerja sementara nasi abis turun ke perut, dapur kena lap bersih-bersih seperti yg ma buat, kalu tak mahunya ma akan bangun bersihkan dapur dia itu. Lipat kain...belek2 buku sekejab.....lepas tu kan....huhuhu...mana tak berisinya apabila malam ni sahaja dua kali aku mengoreng. Tadi ketika cerekarama baru nak bermula aku masuk dapur, goreng mihun utk makan malam bila masing-masing tak nak makan nasi. So mengoreng lah aku dgn kepakaran yg tak seberapa nih....ala goreng pun sikit saja, patutlah tak mencukupi utk semua yg ada di rumah ketika ini. Sedia maklum ya, dihujung minggu sebegini, umahku menjadi nesery...menggantikan nesery isnin-jumaat saja lagaknya. Tiap hari jumaat, lepas balik kerja kena pergi jemput anak-anak sedara itu semua di umah mereka, bawa balik umah aku. Haruslah suasananya meriah bagai ada kenduri setiap masa...anak-anak sedara, sepupu sepapat yg kecil2 tu semua suka datang umah aku...bak kata abah tadi: "budak2 ni macam kena jampi saja dgn cik ili dia.."

Kekdah aku senang saja...dgn budak2 ni ikut saja ragam dia...tapi jangan melebih, karang tak pasai2 kena cubit dgn aku....Kata Aiqham pula.."cik ili ni marah-marah sayang aje..." Alahai si aiqham ni, memandai saja dia tu...mentang-mentang dia yg paling banyak cik ili bawa ke hulu ke hilir...dengan aiqham ni senang, terutama kalu nak keluar parking...dia akan tolong tengok-tengokkan belakang...lagi satu mulut dia mmg banayak...suka bercerita...dari cerita sekolah, cikgu dia, kawan dia smpai ke game, movie, hp, kereta...kalu kereta dia suka bmw...pantang berselisih terus teruja...itu pasai tiap kali papanya nak hantar services keta pasti dia pun sibuk nak mengekor...ayat power dia "bmw papa dah buruk la...tukar la yg baru...baru best!" dia ingat nak tukar keta mcm dia tukar baju saja. 

Lagi...hmmm...hari ni hari paling laju aku bersoping. kata badrul "laju betul ko soping hari ni kak, dalam 1 jam ko dah dapat tv dengan rak dia sekali, di 2 kedai yg berlainan..." kata aku "haruslah kan, aku pilih ko bayarkan..." hahaha...baik punya kakak, selagi boleh pau...aku pau saja si badrul ni. Tambahan pula, dok kat PP ni semua dekat...nak beli apa, semua depan mata pastu murah-murah la pulak...mabuk aku sekejab tiap kali pergi pasar segar pak alang tu, tengok ikan-ikan dan sayurnya yg fresh2 tu...alahai...padahal baru malam ni aku kembali pegang sudip dan kualir setelah 3 minggu pencen sejak masuk umah ni, almaklum la...aku dah culik ma n abah dr kampung........supaya temankan aku di sini, so selama itu juga aku hanya tahu, balik kerja...makannnnn...

Eh...dah 2.30am...zzzzzzzz

Friday, March 5, 2010

Hobi lama tapi baru nak kumpul...

Teko Kekwa Hitam

cantik dan menawan. cute sangat. sekarang ni, tiap pagi aku buat air milo guna teko ni! cantik la...suka bangat.
yang ini dibeli daripada blog kak shas - shas-koleksiwarisanbonda.blogspot.com


Set pinggan mangkuk kekwa hitam

yang ni dibeli untuk kegunaan di rumah. Memang antik la apabila digunakan utk menghidang. Minggu sudah, sempena rumah baru...jemput la kakak, makcik dan saudara mara terdekat...makan-makan reramai...so aku hidang guna segala kelengkapan ni. Pastu ramai pulak yg berminat dgn koleksi ini...
Set pinggan & mangkuk ni dibeli dgn kak Nannie di kedainya - kedainannie.blogspot.com

p/s: credit to kak nannie dan kak shas...saya curi gambar di blog akak. Sendiri punya tak ada masa nak susun dan abik gambo semua yg ada...terima kasih daun keladi, lain kali nak beli lagi...

Satu lagi piring kuih yang dibeli masa pergi lake town resort hari tu...bunga ros hitam. Cantik sangat, antara koleksi kesayangan. Tebal dan bunganya memang ayu...manis terletak.

entah apa ke rasa, tiap kali menggunakan barangan ini....hati aku pun kembang seperti ros dan kekwa ini juga. sangat teruja...minat lama dulu tapi baru kini berpeluang utk mengumpulnya