Friday, February 24, 2012

Cuti lagi daaaa....


Berdebar! Asal nak bercuti, ada je ad baru masuk. Elok-elok semua dah settle, kena rombak balik semua. Susun semua semula. Nasib baik tak banyak ad. Minta sempatlah diselesaikan sebelum petang jumaat ni. Kalau tak…..

Yang saya pula, bukanlah asyik nak bercuti time closing date ni tapi tu la kan, plan yang ni adalah dalam siri cuti terancang sejak tahun lepas lagi. Jadi, tarikh yang saya pilih utk bercuti ni adalah tarikh saya closing masa kat Jelita dulu. Kiranya dalam 25hb ke atas, selepas hantar semua bahan ke Kak Ema, saya dah boleh bercuti dengan senang hati.

Tetapi sekarang bila buat kerja baru ni, closing date utk MB lain sikit. 2 kali sebulan dan biasanya setiap 13 & 27 hb. Jadi sejak dari bulan lepas dan terbawa ke bulan ini, saya asyik bercuti bila hari closing. Rasa juga bersalah dengan bos sebab asyik minta cuti time macam ni. tapi apa boleh buat. Tarikh yang saya pilih ni semua melibatkan tarikh perkahwinan adik ipar dan tiket tambang murah untuk kami bercuti anak beranak, maka nak tak nak saya kena bercuti juga. Dah tentu tak boleh tukar melainkan burn mcm tu saja.

Jadi, isnin ni adalah hari terakhir saya bercuti masa closing date. Harapnya lepas ni tidak lagi dan saya dah boleh rancang bercuti pada tarikh yg tidak jatuh masa deadline MB pula. Lega saya.   

Monday, February 6, 2012

kami rindu ayah

Bicara malam kelmarin;

Handphone buruk ibu berdering, pantas je ibu tekan punat hijau apabila tengok nombor dari luar Malaya. Terus ibu buat loud speaker.

ayah: umairah...umairah...
anak: 'perhatikan suara sambil membelek telefon, pusing depan, pusing belakang, cari mana ayahnya'
ayah: umairah...
anak: 'tersenyum-senyum'
ayah: umairah
anak: 'terus muka sedih sebelum menangis....huaaa'
ayah: terdiam di sebelah sana...talian putus.

hahahaha...ibu pun nak meleleh ai mata juga...sama merindu.

Baru sebentar tadi, sms masuk di talian ibu;

ayah: rasa macam kena extend je ni...
ibu: kerja bnyk lagi ke?

Alkisah apabila ayah lama sangat out station, beginilah jadinya. Dalam sehari berpuluh kali ibu tanya anak, "mana ayah?" - anak senyum je, paling ibu sayu bila anak mula nak kiss ibu. Cara anak kiss ibu, dia buka mulut lebar-lebar, sondol/dekatkan mulut dia kat hidung ibu...tersua-sua...sampai basahlah muka ibu dek ai lior anak. Oh! sweet sangat. ibu sayang adik....ibu cinta adik! kata ibu sambil ketawa kegelian. lagi ibu larikan muka, lagi anak suakan muka dia ke muka ibu. Kasih ibu tiada ternilai untuk ayah & anak. Lots of love! muahhhh....

Minggu ni pula banyak benar public holiday. Buatkan ibu tak keruan. Fikir ibu, nak buat apa cuti lama-lama begini sedangkan kekasih hati nun jauh dari sisi. Kalau ayah ada, dah tentu ayah melayan ibu berjalan & shopping saja. Kesian ibu. Duduk rumah konon nak menaip cerita...on laptop dari lepas subuh dan hingga malam, tapi haram...nak dapat satu bab pun payah! Mood dibawa ke Ahmadebab, India. Ibu sangat overrrr!

Menghitung hari, kalau ikut travel itinerary hari tu...jumaat ni ayah sepatutnya dah selamat sampai ke rumah. Ibu berdoa agar boss ayah tak suruh ayah extand juga, biar Daus sorang dah la ya, dia blm kahwin lagi, so line clear :) :) ....hehehe...sungguh ibu sudah jadi selfish!

Bukan apa, kalau jumaat depan ibu masih berasa lega, tapi buatnya jumaat dan lebih sadis sabtu  depan lagi tu....oh tidak, harus ibu meroyan! sebabnya; Kalau depan lagi, alamak ayah jadi burung. Asyik terbang. Sampai sini jumaat petang, sabtu pagi terbang lagi...wah! hebat ayah.    

Ni 1st time ayah outstation lama. Bulan sudah pun pergi India, seminggu je dan biasa kalau dalam Malaya, paling lama 3 hari. Jadi, tidak lah ibu terasa sangat kehilangan orang di sebelah. Dan dengarnya ura-ura....akan datang ke China utk sekian kalinya pula. mungkin lebih lama dari India ni. Makan bulan kut. Adoooiiiii...lagi ibu kena tinggal. Kesian kami berdua yang kerinduannnnnnnn.....

Nak ikut..nak ikut...boleh tak yah? (jawapan sendiri - berangan! berangan! konon nak ikut, saper nak closing magazine yg dua kali sebulan tu Lili ooiiii...sedarlah diri tu, hidup diikat dgn deadline....

uaaaaaaa (: (:                       sop..sop..lap ai hidung, ai mata, kongsi towel dgn Umairah Ya Maryam.  
Entry ni istimewa untuk ayah! ibu tahu ayah baca blog ibu ni kan..kan...

(blog yang bocor ke pengetahuan ayah melalui laman sesawang JS...sesungguhnya, sebelum lahirnya Hanya Dia Sufi, suka ibu merambu sesuka hati di sini sebab ayah tak tau ibu ada blog :) dan tiba-tiba satu hari ayah buka blog ibu depan ibu sendiri...mak ai...malunya ibu sbb ayah dah khatamkan sampai ke entry pertama. Malu ibu tau ----)

:) miss u so much :)

 eh...tetiba ibu tepek gambo ni. Motif? 
Ibu suda sengal....
noted. kami naik pelamin sekali lagi, bergaya atas pelamin mokja umiarah...hehehe...

Wednesday, January 11, 2012

Bicara tahun baru


Tahun baru pun dah bermula dengan seribu kesibukan yang pelbagai. Pun jua masih banyak yang pending. Nak pergi beli jam tangan, hadiah kahwin Niza pun tak sempat lagi padahal majlisnya 22 Jan ni. Cepat masa berlalu. Sedar tak sedar Niza dah nak ke Sabah dah lepas ni, ikut husban dia yang bertugas kat TLDM sana nun. Nampaknya lepas ni apabila saya balik kampung, dah tak ada lah kawan nak bercerita pok pek pok pek macam sebelum-belum ni. Apa pun, selamat pengantin baru untuk Niza dan Fazly. Semoga Allah merahmati majlis kalian nanti.

Baju baru untuk majlis kenduri tu pun nampaknya tak ada juga dah ni. Tak sempat dah nak beli dan hantar jahitnya. Jadinya, pakai jelah mana yang ada tu. Baju untuk Umairah nasib baik dah beli minggu lepas. Jadi yg tu dah settle. Tapi ibunya rasa macam nak pergi cari lagi gaun sepasang dua…buat tambah koleksi. Ibunya memang suka mengada-ngada kalau bab baju Umairah Ya Maryam. Sendiri tak ada tak apa, asal Umairah Ya Maryam silih berganti. Ayah lagi tak nampak langsung, kesian….

Paling penting tiket untuk Umairah Ya Maryam pun tak ada lagi ni. Dari sehari ke sehari nak pergi ke kaunter tiket tak jadi jadi jugak. Padahal itulah tiket paling penting sekali. Buatnya tiket dah habis, alamak satu rombongan kena postpone. Ni akibat daripada booking flight masa Umairah Ya Maryam masih dalam perut.

Sekarang tengah servey hotel, cari yang bersesuaian dan murah untuk rombongan cik kiah ni. Lebih dari itu, harap ma cepat sihat dan kembali seperti biasa. Kalau tak, tak dapatlah dia ikut sama. Dan kalau ma tak pergi, kami semua pun tak pergi jugaklah nanti. Bakal terbuangkah tiket itu? Sayangnya!

Semalam dah selamat Sasa mendaftar masuk ke sekolah Teknik Kuala Lumpur di Cheras sana tu. Pilihan yang dia buat sendiri biarpun SBP belum dapat keputusannya. Dah dia nak belajar di sana, kita ikut sajalah. Sebab kata dia, dia nak jadi engineer macam abg dia je.   

Sek Men Teknik ni dibina pada tahun 1926 lagi. Agaknya yang tertua sekali la kut di negara kita ni. Dengar kata rata-rata pelajar yang register semalam, pelajar yang daripada 1st intake ni hanya yang berkelulusan 9,8A sahaja. Wah…lumayan jugak ya. Nak masuk sana pun bukan mudah rupanya.

Cumanya, balik dari menghantar dia di sana, kami semua pula yang rasa janggal bila dia dah duduk asrama tu. Almaklum itu anak bongsu, kelibatnya memang sentiasa depan mata sebelum ni. Setiap 10 minit, ada je yang menyebut nama dia. Abah lagilah. Magrib ke Isyak dia asyik dok fikir, apalah agaknya Sasa buat kat sana. Rindu la tu. Ma dia pandai simpan perasaan. Tak tunjuk sangat yang dia pun teringat kat Sasa. Paling terasa abang dia lah. Sebab sebelum ni mereka berdua amat akrab. Ke mana pergi berdua, shopping ke tengok wayang ke, memang mereka berkepik je. Keseluruhan semasa Sasa nak exam dulu, Badrulah yang jadi guru tuisyennya. Bak kata Badrul, dari bayar kat pusat tusyen lain baik aku ajar sendiri, jimat duit dan keadahnya lebih santai.

Balik dari hantar Sasa sempatlah singgah kedai menjual barangan baby. Cari walker untuk Umairah Ya Maryam pula. Tu pun setelah beberapa kali pencarian tergendala dan balik je masukkan Umairah dalam walker tu, tersengih-sengih anak ibu. Paling kesian, aksesori yang bergayutan kat depan tu Umairah ternganga-nganga nak masukkan dalam mulut dia. Bahaya tu nak oooi…wajah cute anak itu buat ibu sentiasa merinduimu saban waktu…

Dan…yang paling malas nak buat bicara adalah pasal kerja. Penat nak berbicara pasal politik pejabat. Penat nak melayan karenah seorang itu. Penat serba serbi dan membuatkan saya kembali merindui kerusi lama di ruang sunyi sepi itu…..

SELAMAT TAHUN BARU. 

Friday, December 30, 2011

sebelum hari terakhir 2011

Alhamdullilah...2011 bakal berlalu dengan sejuta rahmat Ilahi untuk kami semua. Berlalu pergi dengan meninggalkan banyak kenangan manis dalam hidup saya. Tahun pertama saya beroleh rezeki yang teramat-amat melimpah ruahnya. Tahun yang memberikan saya rasa yang baru dalam semua sudut kehidupan.

2011 jua banyak memberi saya harapan terindah. Pendek kata dalam setahun ini tiada yang tidak indah dalam hidup saya...semuanya indah-indah belaka sebab saya ditemani oleh orang yang hebat-hebat disekeliling saya.

Harapan untuk tahun akan datang jua diharapkan agar berterusan dimurahkan rezeki, dilimpahi kebahagian dan diteguhkan iman di dada. Amin...

babay dululah.... tapi sebelum tu nak ucapkan;

selamat menyambut tahun baru 2012 kepada kawan-kawan yang terbaca blog saya ni ^_^
semoga kita semua mendapat rahmat Allah senantiasa. Insya-Allah.






 nota selingan@@@
~ ~ pakwe saya baru sampai dari India jab ni...tak sabo nak balik selongkar beg...mana tahu ada dok sari utk saya...hahahaha... ~ ~ 

Tuesday, December 27, 2011

Sahabat terindah

Semalam, setelah hampir dua tahun tidak duduk goyang kaki di kedai kopi dengan kak bad dan linda, kami membuat temu janji utk mengulangi saat-saat manis ketika bekerja di bawah satu bumbung dahulu....tempat pertemuan yang sering beralih-alih itu akhirnya berakhir di Sogo juga. Alah, tempat biasa kami bergebang masa zaman muda-muda dulu tu.....dan saya, seronok sangatlah kalau dapat lepas bebas ke sana. Sogo kan syurga beli-belah. Sempat rembat 5 pasang baju utk si kecil sayang. Ni kalau ayah dia tau sure galeng kepala; sbb ibu umairah beli baju setiap minggu utk bintang hatinya (:) - pesanan utk ayah di Vadodara, India; jgn lupa beli kasut utk anak ya!!!

Apabila lama tidak bertemu enam mata seperti semalam, maka banyaklah cerita yang keluar. Dari satu tajuk ke satu tajuk...tak sedar dah dua jam masa berlalu. Masa tu masing-masing berlagak bujang la kan...tak ingat dah kat suami dan anak-anak yang ditinggalkan di rumah. Saya pula sebab pakwe ke India seminggu ni, tu yg terus buat plan nak berdating dgn mereka berdua. Kiranya ambik kesempatanlah ni. Tinggalkan Umairah kat rumah dgn tokbah sambil dibantu oleh ayah ngah & che su dia.

Kiranya Kak Bad dan Linda ni antara kawan yang paling rapat. Teman yang boleh kutuk mengutuk sesama sendiri yang dalam hatinya tak akan ada 'terkecil perasaan ke apa ke'. Teman tempat kami bercerita dari hal sekecil kuman sehingga ke besar gajah. Boleh sahaja kutuk mengutuk, puji memuji sesama sendiri. Langsung tak ada yang berbekas. Pendek kata...antara kami sudah terlalu kenal hati budi masing-masing.

Sejak masing-masing berpindah tempat kerja, kami hanya berborak melalui FB mahu pun YM sahaja. Itu boleh dikatakan saban harilah. Sebab kalau sehari tak bertegur dlm YM, rasa macam pelik pula. sekadar hai bye bye pun jadilah. Janji saya tahu dia sihat, dia tahu saya sihat. Itulah Norhaslinda Abd Halim yang hatinya amat baik walaupun mulutnya mak oiiii.....opocot....sorry nda, terkutuk ko pula...hahahahah...but LOL utk ko sahabat terindahku.
 

Friday, December 23, 2011

Bulan diduga...

5 December hari lahir ma yang ke 55 tahun. Dan hari pertama yang mengucar-kacirkan kehidupan kami anak beranak. Pagi tu ma muntah dan muntah berkali-kali. Lantas kami bawa ma pergi Klinik. Apabila doktor periksa, katanya BP ma naik mendadak.Mungkit tak cukup rehat katanya. Jadi kami suruh ma berehat. Namun selepas jam 2 petang, kami dapat panggilan telefon dari abah, katanya ma makin teruk. Bergegas kami balik ke rumah dan terus bawa ma ke hospital. Selepas itu bermulalah perjalanan ulang-alik, klinik - hospital sahaja. Berkampung dekat emergency dept sebelum dapat surat untuk dirujuk kepada doktor pakar.

Masa tu keadaan ma agak teruk. Muntah dan pening sehinggakan ma langsung tidak boleh makan. Makan sikit muntah banyak. Membuatkan kami semua runsing dgn simpton yang dihadapinya. Melihat keadaannya, maka kami adik beradik bergilir-gilirlah mengambil cuti untuk memantau keadaan ma dan selebihnya untuk menjaga Umairah sekali. Masa tu, Umairah tak boleh tengok muka tokma dia. Pasti dia akan tunjuk muka sedih. Macam dia faham je yang tokma dia sedang sakit. 

Namun apabila semuanya tidak juga reda, ma minta bawa dia balik kampung. Katanya mahu jumpa doktor kesayangan dia kat sana dan kalau serasi, nak cuba cara tradisional sekalilah. Kebetulan masa tu saya bercuti tiga hari, turn saya pula duduk rumah. Sebab Kak ti dah mula berkerja dan kembali ke rumahnya. Pakwe saya pula bercuti seminggu ketika itu. Maka malam tu jugalah kami buat keputusan bawa ma balik kampung.

Sebaik sampai kampung, kami terus bawa ma ke Klinik Dr Ziad di Melur. Doktor Ziad ni yang selalu ma pergi jumpa kalau dia demam ke sakit ke sebelum ini. Seperti kata ma sendiri sebelum tu, keserasian dia dgn Doktor Ziad ni memang menakjubkan. Setelah diperiksa, Dr pun  merumuskan benda yang sama dgn doktor dari hospital. Jadi dia bagi ubat dan injection. Alhamdullilah, beberapa jam selepas dapat suntikan drp Dr Ziad, ma dah boleh makan dan bangun berdiri tanpa bantuan sesiapa lagi. Masuk hari ke3,4 dan seterusnya, badan ma kembali berisi. Suara makin besar. Tidak lagi seperti seminggu sebelum, badan jadi susut dan suara pun hampir hilang. Sekarang ni hampir 2 minggu ma dah boleh bangun berjalan seperti biasa. Namun sesekali pening tu masih ada. Muntah dah berhenti terus. Alhamdullilah, rezeki dari Allah s.w.t....

5 hari saya di kampung, dan masa tu saya terlepas majlis perjumpaan Penulis JS. Sedih tak dapat bersama teman penulis yang lain. Tapi takpelah, demi kesihatan ma tersayang. Insya-Allah lain kali kalau masih mendapat jemputan, saya akan cuba penuhinya.

Dan masuk hari ni dah 5 hari jugalah kehidupan kami yang agak tunggang langgang. Baru saya terasa bertapa selama ini keselesaan yang saya jalani ini adalah disebabkan bantuan ma dan abah. Ya la, kalau sebelum ni, balik kerja semua ok ok sahaja. Tiada apa yang perlu saya kejarkan kerana ma yang tak reti duduk diam itu sudah melakukan semuanya sekali. Memang bertuah saya sebab tinggal sebumbung dengan ma dan abah.

Sekarang ini, apabila ma dan abah di kampung. Rutin kehidupan saya berubah seratus peratus. Mula-mula edisi mencari pengasuh Umairah. Nasib baik Kak Ema, jiran sebelah rumah di pantai dalam dulu sudi menjaga Umairah. Mudah pencarian saya. Dan Alhamdullilah. Bantuan drp Sasa dan Badrul segalanya berjalan lancar. Pagi-pagi kami tiga beradik sudah keluar rumah,  mula-mula hantar saya ke pejabat. Lepas tu Badrul hantar pula Umairah ke rumah kak Ema dan Sasa ke rumah kak Ti sebelum dia ke pejabatnya pula. Sasa ni walau dah besar panjang pun kami tidak benarkan dia duduk di rumah seorang diri. Bimbang juga dgn adik manis kita tu disonglap orang...hehehe...apa pun, tahniah Sasa...PMR kamu dah bolot semua A. Kami tumpang gembira dgn kejayaan yang kamu lakarkan itu. Kalau kamu masih bersekolah di SMKPB sudah tentu kamu pun akan mengikut jejak Kak Ili dan Abg Yo, mencatat nama sebagai salah seorang 10 pelajar terbaik di dalam senarai sekolah tersebut. Maknanya anak-anak ma dan abah, nama mereka pernah terukir dlm sejarah pencapaian cemerlang di sekolah. Itu hadiah dari kami anak-anak untuk ma, tentunya! (dah merapu pulak dah...):

Kembali ke topik asal...apabila ma duduk di kampung, saban hari kami berhubung. Giliran Mastura balik kampung dan Sabtu ini Mastura yang akan bawa ma kembali ke sini. Alhamdulliah...ma makin sihat dan sudah boleh berjalan dan dengarnya hari ni sudah pun mengikut abah ke rumah mak teh yang buat kenduri kahwin. Selamat pengantin baru buat cikgu Ida.

Selama ma di kampung, kami ni makan nasi bungkus dan lauk kedai sajalah. Semalam pun beli lauk kat kedai nasi padang tu, balik rumah tengok pakwe saya dah masak nasi dan tengah siang ikan dan ayam. Ooo...pakwe saya singgah kedai sebab dia yang sampai dulu dari kami semua yang selalu kandas dalam jam. Kesian Umairah, dia pun turut letih dengan keadaan jalan raya yang tak pernah surut ni. Sekarang ni dia tidur awal...seronoklah ibu dia, sebeb boleh ikut tidur awal juga. ^_^.... 

Sambil nak tidur, tangan atas dahi. Mulalah terfikir. Penatnya aku sejak ma tak ada ni sebab semua benda kena buat sendiri. Nak kemas rumah (padahal tak kemas2 juga) hehehehe...nak kemas dapur yang tak guna mana tu...nak basuh baju, nak kemas barang2 Umairah utk esok harinya dan kejar deadline closing majalah yang semakin hari terasa makin cepat pulak...adoiiii...

Apa pun, seribu rahmat Allah kurniakan kepada kami sekeluarga. 

Wednesday, November 23, 2011

Hilang kedamian


Hari ni genap seminggu saya bertukar jawatan (re-designation je! uhuk..uhuk), tempat duduk dan bertukar bos baru. Seminggu belajar membuat kerja baru, sangat menyeronokkan. Saya seronok dapat ‘mengembara’ ke satu lagi ruang proses penerbitan majalah.  Ilmu yang dapat sangat berbaloi. Di tambah dengan bos yang spoting! Yang memberikan sepenuh kebebasan untuk saya menerokai bidang baru ini. Thanks Helen.

Namun…dalam diam, hati merusuh! Bukan merusuh sebab perihal kerja tapi dengan persekitaran yang hari-hari membuatkan hati saya terbakar kepanasan. Tanggungjawab yg digalas masih lagi under control namun persekitaran di ruang lingkup ini sedikit banyak merimaskan saya. Saya rimas sesangat. Rimas dengan undang-undang yang dicipta oleh seorang yang sangat ‘bossy’. Rasa terikat kebebasan saya selama ini. Di jadikan penunggu diruang yang sempit dan bingit ini. Sungguh dalam hati ada rasa terkilan.

Atau mungkinkah keselesaan selama 4 tahun itu membuatkan saya tidak seronok di sini? Dahulu, saya hanya berdiam seorang diri diruang sunyi itu, tempat duduk yang hanya dikelilingi bilik-bilik bos besar. Berkeseorangan di ruang itu yang hanya ditemani bunyi air cond yang hanya sesekali sahaja saya on. Membuat kerja hanya untuk bos-bos sahaja tetapi saya diberikan sepenuh kebebasan. Tiada seorang bos pun yang menyibuk, tiada seorang pun duduk memerhatikan apa yang saya buat seharian. Saya selesa di situ, kepercayaan yang bos berikan, saya laksanakan secemerlang mungkin. Dan jujur saya katakan, kesemua bos yang saya berurusan selama itu amat menyenangkan hati.

Seawal proses petukaran ini sedang dirancang, perasaan saya 50-50...namun ketika surat pertukaran ditangan, saya bertanya bos HR, kenapa saya perlu ditukarkan ke bahagian lain, jawapan dia, “Mahu memberikan peluang kepada saya untuk mempelajari bidang baru yang lebih mencabar dan luas!”

Ya, saya akui, di sini banyak yang dapat saya pelajari. Saya seronok menambah ilmu dan pengetahuan baru, namun hati tetap jua merindui kedamaian dahulu. Ketenangan yang sudah diragut pergi. Bersabarlah duhai hati.